Optimasi Low Impact Development terhadap Parameter Hidrolik Sistem Drainase di Kembangan Utara, Jakarta

Putra, Rayhan Airlangga Wijanarko (2024) Optimasi Low Impact Development terhadap Parameter Hidrolik Sistem Drainase di Kembangan Utara, Jakarta. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6012231039-Master_Thesis.pdf] Text
6012231039-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (11MB) | Request a copy

Abstract

Jakarta memiliki tingkat urbanisasi yang tinggi sehingga menyebabkan perubahan tata guna lahan dan meningkatkan permasalahan genangan. Salah satu daerah yang seringkali mengalami genangan merupakan Kelurahan Kembangan Utara yang berlokasi di Jakarta Barat. Hal tersebut diperkuat dengan kejadian genangan pada beberapa tahun terakhir serta masuknya Kelurahan Kembangan Utara ke dalam daftar kelurahan yang rawan banjir. Salah satu upaya yang dapat dilakukan untuk mengurangi genangan akibat perubahan tata guna lahan adalah penerapan low impact development (LID). Beberapa penelitian telah menunjukkan performa LID yang cukup baik terhadap parameter hidrolik. Namun, hal yang dapat menjadi tantangan penerapan LID di Jakarta adalah ketersediaan lahan yang terbatas. Berdasarkan permasalahan tersebut, diperlukan penelitian untuk mengetahui pengaruh tipe dan proporsi penggunaan lahan LID yang optimal terhadap parameter hidrolik sistem drainase dengan mempertimbangkan aspek biaya pembangunan LID. Penelitian dilakukan melalui analisis parameter hidrolik meliputi debit puncak, volume limpasan, dan waktu debit puncak pada Storm Water Management Model (SWMM). Hasil analisis tersebut menjadi dasar dalam melakukan optimasi tipe dan proporsi penggunaan lahan LID dengan metode multi-objective genetic algorithm (MOGA). Hasil optimasi menunjukkan semakin besar persentase reduksi debit puncak dan volume limpasan yang dikehendaki maka semakin tinggi biaya pembangunan LID. Penggunaan permeable pavement lebih optimal dari aspek hidrolik dan biaya pada periode ulang hujan 2, 5, dan 10 tahun. Sementara, bio-retention cell menjadi prioritas untuk diimplementasikan pada periode ulang hujan 50 tahun.
==================================================================================================================================
Jakarta has a high level of urbanization, which causes land use changes and increasing inundation problems. One of the areas that often experiences inundation is North Kembangan subdistrict, located in West Jakarta. This phenomenon is proved by several incidents that have occurred in the last few years and also North Kembangan is included on the subdistricts prone to flooding. One of the solutions that can minimize inundation due to land use change is the implementation of low impact development (LID). Several studies have shown satisfactory performance of LID on hydraulic parameters. However, the limited availability of area still become a challenge for implementing LID. Based on these problems, research is required to determine the influence of the optimal type and area proportion of LID on the hydraulic parameters of drainage system by considering LID cost. The research is conducted through analysis of hydraulic parameters including peak discharge, runoff volume, and time to peak in the Storm Water Management Model (SWMM). The results of this analysis become the basis for optimizing the type and area proportion of LID using the multi-objective genetic algorithm (MOGA). Optimation results show that the greater the percentage of peak discharge and runoff volume reduction desired, the higher the cost of LID construction. The use of permeable pavement is more optimal based on hydraulic performance and cost for rain return period of 2, 5, and 10 years. Meanwhile, bio-retention cell becomes a priority to be implemented during the 50 year rain return period.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: area, cost, drainage, Jakarta, optimation, biaya, drainase, lahan, LID, optimasi.
Subjects: T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC530 Flood control
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE215 Drainage
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Rayhan Airlangga Wijanarko Putra
Date Deposited: 25 Jul 2024 03:15
Last Modified: 25 Jul 2024 03:15
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/108725

Actions (login required)

View Item View Item