Putro, Muhammad Khosyi Ramadhan Torori (2024) Pengelompokan Provinsi di Indonesia Berdasarkan Indikator Pendidikan dan Sumber Daya Manusia Menggunakan Metode Ensemble RObusted Clustering Using LinKs (ROCK). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
2043201061-Undregraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2026. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Tujuan dan sasaran pembangunan berkelanjutan dalam era Sustainable Development Goals (SDGs) hingga 2030 adalah menjamin kualitas pendidikan yang inklusif dan merata serta dapat meningkatkan kesempatan belajar yang tinggi untuk semua masyarakat. Adanya tujuan berdasarkan arahan dari forum PBB ini, diharapkan dapat meningkatkan indeks pembangunan manusia Indonesia. Hal ini mengindikasikan bahwa untuk bisa meningkatkan kualitas pendidikan yang diharapkan, diperlukan adanya kualitas Sumber Daya Manusia (SDM) yang memadai. Berdasarkan Education for All Development Index (EDI) Indonesia berada pada peringkat ke-57 dari 115 negara pada tahun 2015. Dalam laporan terbaru program pembangunan PBB tahun 2015, Indonesia menempati posisi 110 dari 187 negara dalam Indeks Pembangunan Manusia (IPM) dengan angka 0,684. Dengan angka tersebut, diperlukan upaya peningkatan pendidikan bagi masyarakat Indonesia untuk bisa tidak hanya mencapai tujuan keempat SDGs, tetapi juga sasaran lainnya dalam 17 poin SDGs, terutama indeks pembangunan manusia di Indonesia. Variabel yang digunakan dalam penelitian ini merupakan variabel yang menjadi indikator SDM dalam sektor pendidikan dan ekonomi yang terdiri dari 19 variabel campuran numerik dan kategori. Oleh karena itu metode pengelompokan yang digunakan untuk menganalisis dan menangani permasalahan tersebut adalah metode ensemble ROCK. Hasil pengelompokan yang dihasilkan dari metode ensemble ROCK, yaitu 3 klaster optimum. Klaster 1 berisikan 10 provinsi yang memiliki kondisi dari kualitas pendidikan dan SDM yang paling rendah, klaster 3 berisikan 8 provinsi yang memiliki kualitas pendidikan dan SDM sedang, dan klaster 2 berisikan 16 provinsi yang memiliki kualitas pendidikan dan SDM tinggi. Pemerintah diharapkan untuk memperhatikan provinsi-provinsi di dalam setiap kelompok dengan memprioritaskan klaster provinsi yang memiliki kualitas pendidikan dan SDM rendah, menengah, lalu tinggi dengan mengembangkan inovasi baru yang sesuai dengan kondisi yang setempat guna meningkatkan kualitas masyarakat.
===================================================================================================================================
The goals and objectives of sustainable development in the era of the Sustainable Development Goals (SDGs) until 2030 are to ensure quality education that is inclusive and equitable and can increase high-quality learning opportunities for all people. The existence of goals based on the direction of this UN forum is expected to increase Indonesia's human development index. This indicates that in order to improve the expected quality of education, adequate human resources (HR) are needed. Based on the Education for All Development Index (EDI), Indonesia was ranked 57th out of 115 countries in 2015. In the latest 2015 UN development program report, Indonesia was ranked 110th out of 187 countries in the Human Development Index (IPM) with a score of 0.684. With these numbers, efforts to improve education for the Indonesian people are needed so that they can not only achieve the goals of the four SDGs but also other targets within the 17 points of the SDGs, especially the human development index in Indonesia. The variables used in this study are variables that are indicators of the human resources indicators in education and economic sector and consist of 19 mixed numeric and categorical variables. Therefore, the grouping method used to analyze and deal with these problems is the ensemble ROCK method. The grouping results produced by the ROCK ensemble method are 3 optimal clusters. Cluster 1 contains 10 provinces that have the lowest quality of education and human resources, cluster 3 contains 8 provinces that have medium quality of education and human resources, and cluster 2 contains 16 provinces that have high quality of education and human resources. The government is expected to pay attention to the provinces in each group by prioritizing provincial clusters that have low, medium and then high quality of education and human resources by developing new innovations that are appropriate to local conditions in order to improve the quality of society.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Ensemble ROCK, Kategori, Kualitas Pendidikan, Kualitas SDM, Numerik, Category, Ensemble ROCK, Education Quality, Numeric, SDM Quality |
Subjects: | H Social Sciences > HA Statistics H Social Sciences > HA Statistics > HA29 Theory and method of social science statistics Q Science > QA Mathematics > QA278.55 Cluster analysis |
Divisions: | Faculty of Vocational > 49501-Business Statistics |
Depositing User: | Muhamad Khosyi Ramadhan Torori Putro |
Date Deposited: | 25 Jul 2024 06:51 |
Last Modified: | 25 Jul 2024 06:51 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/109067 |
Actions (login required)
View Item |