Kusuma, Hizkia Philipus Hanggara (2024) Analisa Dampak Penggunaan Sistem Pengendalian Emisi Katalitik Konverter Berbahan Zeolit terhadap Konsumsi Bahan Bakar pada Mesin Yanmar TF-85. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
04211940000046-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2026. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini dilatar belakangi oleh pentingnya mengurangi gas polutan dan mahalnya harga katalitik konverter komersial yang berbahan platinum dan rhodium bagi nelayan dan pengusaha yang menggunakan kapal sederhana. Untuk mengatasi masalah tersebut zeolit adalah pilihan tepat sebagai bahan katalis karena mudah ditemukan di Indonesia dan harganya lebih terjangkau, namun pemasangan katalitik konverter akan menimbulkan back pressure dimana hal tersebut dapat meningkatkan konsumsi bahan bakar, berdasarkan hal tersebut maka diperlukan penelitian untuk menemukan teknologi pengendalian emisi dengan bahan dan fuel economy yang terjangkau. Penelitian ini akan meninjau hubungan
penggunaan katalitik konverter berbahan zeolite dan semen putih sebagai perekat dengan konsumsi bahan bakar B30 pada mesin Yanmar TF-85 MHDI. Variasi dari penelitian ini
antara lain adalah 2 variasi RPM, 4 variasi Beban dan 3 variasi lubang katalis. Parameter yang diamati dalam penelitian adalah selang waktu untuk menghabiskan 10 ml bahan bakar, nilai back pressure yang ditunjukan oleh pressure gauge, nilai tegangan dan arus yang ditunjukan oleh multimeter. Berdasarkan data pengamatan tersebut dilakukan perhitungan dan analisa perbandingan antara FCR, SFOC dan Back pressure. Hasil penelitian ini antara lain adalah nilai FCR tertinggi terjadi saat menggunakan katalitik konverter dengan lubang 6 mm, dengan RPM dan beban sebesar 2000 RPM dan 4000 Watt menghasilkan 24% FCR lebih tinggi daripada saat tidak menggunakan katalitik konverter
===================================================================================================================================
This research is motivated by the importance of reducing pollutant gases and the high price of commercial catalytic converters made from platinum and rhodium for fishermen and entrepreneurs who use simple boats. To overcome this problem zeolite is the right choice as a catalyst material because it is easily found in Indonesia and the price is more affordable, but the installation of catalytic converters will cause back pressure which can increase fuel consumption, based on this, research is needed to find emission control technology with affordable materials and fuel economy. This study will review the relationship between the use of catalytic converters made from zeolite and white cement as an adhesive with B30 fuel consumption on a Yanmar TF-85 MHDI engine. The variations of this study include 2 variations of RPM, 4 variations of Load and 3 variations of catalyst holes diameter. The parameters observed in the study are the time interval to spend 10 ml of fuel, the back pressure value shown by the pressure gauge, the voltage and current values shown by the multimeter. Based on the observation data, the calculation and analysis of the comparison between FCR, SFOC and Back pressure were carried out. The results of this study include the highest FCR value when using a catalytic converter with a 6 mm hole, with RPM and load of 2000 RPM and 4000 Watts resulting in 24% higher FCR than when not using a catalytic converter.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Fuel consumption Rate, Back Pressure , Zeolit, Diameter Lubang |
Subjects: | T Technology > TD Environmental technology. Sanitary engineering > TD799.85 Electronic apparatus and appliances waste |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Hizkia Philipus Hanggara Kusuma |
Date Deposited: | 04 Aug 2024 09:56 |
Last Modified: | 15 Aug 2024 01:59 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/110011 |
Actions (login required)
View Item |