Saputro, Wahyu Tri (2024) Pengembangan Interaksi dan Aplikasi Realitas X Untuk Perencanaan Operasi Pemotongan Mandibula. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
5025201217-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2026. Download (7MB) | Request a copy |
Abstract
Bedah rahang adalah salah satu prosedur medis yang paling penting dalam pengobatan berbagai penyakit, seperti rekonstruksi rahang, pemulihan fungsi rahang, dan perbaikan penampilan wajah. Untuk menjalani prosedur bedah rahang, terutama yang melibatkan transplantasi fibula atau tulang betis, diperlukan persiapan yang cermat. Sebagai persiapan, tahap operasi bedah rahang biasanya memanfaatkan model cetak 3D atau manekin anatomi manusia. Namun, metode ini menghadapi masalah seperti biaya tinggi, waktu yang lama, dan tidak dapat diakses. Perencanaan bedah rahang dapat dilakukan dengan teknologi Realitas X (XR), yang lebih hemat biaya dan memungkinkan pengalaman bedah mendalam dalam dunia virtual. Penggunaan XR dalam perencanaan bedah rahang memungkinkan ahli bedah memanipulasi objek secara rinci dalam ruang visualisasi tiga dimensi. Dalam kasus ini, aplikasi XR membantu menentukan tempat, ukuran, dan jarak prosedur pemotongan tulang, sehingga mengurangi biaya dan waktu persiapan. Skenario pengujian aplikasi adalah partisipan akan mencoba aplikasi dan diberikan tugas-tugas yang harus diselesaikan, kemudian partisipan mengisi kuisioner untuk menilai aplikasi. Semua orang yang berpartisipasi diminta untuk mencoba tiga interaksi yang berbeda, tetapi masing-masing memiliki tujuan yang sama: melakukan proses pemotongan tulang mandibula. Jika aplikasi termasuk dalam kategori tidak dapat diterima, marjinal, atau dapat diterima, pengujian System Usability Scale akan memberikan skor nilai untuk aplikasi tersebut. Pengujian performa akan membandingkan interaksi mana yang paling cepat diselesaikan dan apakah ada perbedaan signifikan pada setiap interaksi. Mereka berharap bahwa penggunaan aplikasi XR akan sangat membantu ahli bedah merencanakan prosedur bedah rahang dengan baik, sekaligus mengurangi waktu dan biaya
======================================================================================================================================
Jaw surgery is one of the most important medical procedures in the treatment of various diseases, such as jaw reconstruction, jaw function restoration, and facial appearance improvement. To undergo a jaw surgery procedure, especially one involving a fibula or calf bone transplant, careful preparation is required. As a preparation, the jaw surgery stage usually utilizes a 3D printed model or a human anatomical mannequin. However, these methods face problems such as high cost, long time, and inaccessibility. Jaw surgery planning can be done with X Reality (XR) technology, which is more cost-effective and allows for an immersive surgical experience in a virtual world. The use of XR in jaw surgery planning allows surgeons to manipulate objects in detail in a three-dimensional visualization space. In this case, the XR application helps determine the location, size, and distance of the bone cutting procedure, thereby reducing the cost and preparation time. The application testing scenario is that participants will try the application and be given tasks to complete, then participants fill out a questionnaire to assess the application. Everyone who participated was asked to try three different interactions, but each had the same goal: to perform the mandibular bone cutting process. If the app falls into the unacceptable, marginal, or acceptable category, the System Usability Scale test will assign a score to the app. The performance test will compare which interactions are completed the fastest and whether there is a significant difference in each interaction. They hope that the use of XR applications will greatly help surgeons plan jaw surgery procedures properly, while reducing time and costs
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Realitas X (XR), Kedokteran, Unity, Bedah Rahang, Extended Reality (XR), Medical, Unity, Jaw Surgery. |
Subjects: | R Medicine > RD Surgery > RD755.6 Bone substitutes. T Technology > T Technology (General) > T385 Visualization--Technique |
Divisions: | Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Wahyu Tri Saputro |
Date Deposited: | 01 Aug 2024 05:29 |
Last Modified: | 17 Sep 2024 05:40 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/110676 |
Actions (login required)
View Item |