Optimisasi Penggunaan Bahan Bakar Pendaratan Reusable Rocket Berbasis Pemrograman Konveks

Fajar, Fauzan Rizqi (2024) Optimisasi Penggunaan Bahan Bakar Pendaratan Reusable Rocket Berbasis Pemrograman Konveks. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5022201224-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5022201224-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Roket adalah wahana antariksa yang berperan penting dalam membawa peradaban manusia dalam mengenal alam semesta. Umumnya, roket membutuhkan biaya yang sangat besar untuk diproduksi karena sifatnya yang hanya sekali pakai. Dalam usaha menghemat biaya produksi roket, penelitian terbaru telah mengemukakan inovasi bernama reusable-rocket. Reusable-rocket terus dikembangkan oleh peneliti agar dapat meminimalkan bahan bakar yang digunakan. Penelitian ini akan melakukan membuat algoritma dan simulasi mengenai optimisasi lintasan pendaratan pada reusable-rocket agar tercapai lintasan dengan penggunaan bahan bakar optimal. Model roket yang digunakan adalah roket 6-DoF yang dilinearisasi. Model lintasan, dinamika roket, dan thrust control dimodelkan secara matematis. Variabel yang diminimalkan adalah variabel massa dimana selisih massa awal dan akhir roket merupakan massa bahan bakar yang terpakai. Metode yang digunakan untuk melakukan optimisasi adalah pemrograman konveks. Tujuan yang ingin dicapai adalah memperbaiki penelitian terdahulu dengan mengubah fungsi tujuan dalam algoritma optimisasi. Permasalahan optimal yang diangkat adalah permasalahan fixed-final-time. Berdasarkan eksperimen yang telah dilakukan, hasil yang dicapai adalah algoritma optimisasi dengan fungsi tujuan baru memiliki konsumsi bahan bakar yang lebih sedikit dengan rata-rata efisiensi hingga 50% lebih hemat dibanding dengan objective function yang lama dari penelitian terdahulu.
===========================================================
Rocket are spacecraft that play an important role in bringing human civilization to the outer space. Generally, rockets cost a lot of money to produce because they are disposable. In an effort to save the cost of rocket production, recent research has come up with an innovation called reusable-rocket. Reusable-rockets continue to be developed by researchers in order to minimize the fuel used. This research will create an algorithm and simulation on the optimization of the algorithm and simulation regarding the optimization of the landing trajectory on the reusable-rocket in order to achieve a trajectory with optimal fuel usage achieve a trajectory with optimal fuel usage. The rocket model used is a linearized 6-DoF rocket. The trajectory model, rocket dynamics and thrust control are mathematically modeled. The variable that is minimized is the mass variable where the difference between the initial and final mass of the rocket is the mass of fuel used is the mass of fuel used. The method used for optimization is convex programming. The goal to be achieved is to improve previous research by changing the objective function in the optimization algorithm. The optimization problem is fixed-final-time problem. Based on the experiments that have been carried out, the results achieved are that the optimization algorithm with the new objective function has less fuel consumption with an average efficiency of up to 50% more efficient than the objective function from previous research.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSE 629.441 FAU o 2024
Uncontrolled Keywords: Bahan Bakar Optimal, Kontrol Optimal, Optimisasi Lintasan, Pemrograman Konveks, Roket, Convex Programming, Fuel Optimal, Optimal Control, Rocket, Trajectory Optimization.
Subjects: T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL795.515 Reusable space vehicles
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Electrical Engineering > 20201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Fauzan Rizqi Fajar
Date Deposited: 31 Jul 2024 03:53
Last Modified: 06 Dec 2024 03:53
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/110939

Actions (login required)

View Item View Item