Yasdaniar, Marsha Mafisa (2024) Perancangan Desain Visual Kemasan Sereal Bekatul "Pak Boss" untuk Meningkatkan Nilai Jual Produk Lokal. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
5030201075-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2026. Download (10MB) | Request a copy |
Abstract
Indonesia merupakan negara penghasil beras terbesar kedua di Asia dan ketiga di dunia. Selain itu, Indonesia juga menghasilkan produk sampingan dari pengolahan beras berupa bekatul dalam jumlah besar. Dalam prosesnya, bekatul merupakan hasil dari proses penyosohan kedua yang sering kali tidak dimanfaatkan. Bekatul memiliki kandungan gizi tinggi yang tidak hanya bisa digunakan sebagai pakan unggas, namun juga bisa dikonsumsi oleh manusia. Hal ini mendorong inovasi untuk mengubah bekatul menjadi sereal bekatul agar bisa dikonsumsi manusia. Salah satu produsen olahan bekatul adalah “Pak Boss” yang merubah bekatul menjadi opsi sereal sehat yang dapat dikonsumsi. Hal ini menjadi solusi inovatif dengan potensi manfaat kesehatan. Namun, kendala terletak pada kurangnya pengetahuan dan literasi masyarakat mengenai sereal bekatul. Penelitian ini menggunakan metode seperti observasi, tinjauan pustaka, kuesioner, depth interview, studi eksperimental, dan user testing melalui metode VIEW (Visibility, Information, Emotional Appeal, Workability). Dalam konteksnya, perancangan ini mencoba untuk mengatasi permasalahan dengan memfokuskan pada pentingnya desain visual kemasan sereal bekatul yang berguna selain sebagai wadah, namun juga sarana distribusi, pemasaran dan informasi. Oleh karena itu, melalui sebuah brand story, diharapkan desain visual kemasan dapat meningkatkan pengetahuan masyarakat serta meningkatkan nilai jual sereal bekatul sebagai produk sereal lokal.
==============================================================
Indonesia is the second largest rice producer in Asia and third in the world, generates significant quantities of rice bran, a by-product of rice processing. Often underutilized, rice bran is rich in nutrients and has potential uses beyond poultry feed, including human consumption. This potential has spurred innovation in converting rice bran into consumable products like rice bran cereal. Pak Boss, one of the notable producers, has developed rice bran cereal as a nutritious food option. Despite its health benefits, public awareness and literacy about rice bran cereal remain low. Packaging design also presents challenges, impacting sales. This study employs methods such as observation, literature review, questionnaires, in-depth interviews, experimental studies, and user testing through the VIEW (Visibility, Information, Emotional Appeal, and Workability). The design aims to enhance the visual appeal and functionality of rice bran cereal packaging, serving as an effective tool for distribution, marketing, and information dissemination. By crafting a compelling brand story, the improved packaging design seeks to elevate public knowledge and increase the selling value of rice bran cereal as a distinctive local product.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Desain Visual Kemasan, Sereal Bekatul Pak Boss, Lokal, Brand Story, Nilai Jual,Visual Design Packaging, Rice Bran, Local, Brand Story, Selling Value. |
Subjects: | N Fine Arts > N Visual arts (General) For photography, see TR N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration N Fine Arts > NE Print media N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK1535.B3 Design T Technology > TS Manufactures > TS171 Product design T Technology > TS Manufactures > TS195 Packaging |
Divisions: | Faculty of Architecture, Design, and Planning > Visual Communication Design > 90241-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Marsha Mafisa Yasdaniar |
Date Deposited: | 02 Aug 2024 03:29 |
Last Modified: | 02 Aug 2024 03:29 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/111178 |
Actions (login required)
View Item |