DESAIN INTERIOR BANDUNG CREATIVE HUB BERPENDEKATAN USER-CENTERED DESIGN SEBAGAI UPAYA MENDUKUNG PENGEMBANGAN EKONOMI KREATIF

Untoro, Attira Dwisthi (2024) DESAIN INTERIOR BANDUNG CREATIVE HUB BERPENDEKATAN USER-CENTERED DESIGN SEBAGAI UPAYA MENDUKUNG PENGEMBANGAN EKONOMI KREATIF. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5029201069_5029201069-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5029201069_5029201069-Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (19MB) | Request a copy

Abstract

Ekonomi kreatif merupakan salah satu sektor yang semakin penting dalam perekonomian global saat ini karena seiring perkembangan zaman, sub-sektor ekonomi kreatif pilar utama dalam menciptakan lapangan kerja, menggerakkan pertumbuhan ekonomi, dan meningkatkan daya saing suatu negara. Peraturan Presiden No. 142 Tahun 2018 tentang Rencana Induk Pengembangan Ekonomi Kreatif Nasional Tahun 2018-2025 menjelaskan poin – poin apa saja yang dapat dilakukan untuk mendukung perkembangan ekonomi kreatif salah satunya Poin 2 Strategi No. 2 yaitu mengembangkan ruang – ruang kreatif yang layak, lengkap, mudah diakses, berstandar internasional dan dikelola dengan manajemen yang berkualitas baik. Bandung Creative Hub adalah salah satu bentuk dukungan dari pemerintah untuk penyelenggaraan ekonomi kreatif khususnya ekonomi kreatif Kota Bandung karena Bandung Creative Hub menyediakan fasilitas gratis yang dapat digunakan untuk 17 sub-sektor ekonomi kreatif Kota Bandung. Namun, dalam operasionalnya masih ditemukan beberapa permasalahan seperti dibutuhkannya fasilitas yang lebih lengkap untuk memenuhi kebutuhan aktivitas komunitas kreatif serta masih terdapat beberapa ruangan yang dapat dioptimalkan kembali.
Rancangan ini menggunakan metode design thinking dalam proses penyusunan konsep hingga proses desain. Tahap – tahap design thinking yang digunakan adalah understanding, emphatize, define, ideate, prototype dan testing. Selain itu, rancangan ini juga menggunakan, pendekatan user-centered design yang ditujukan untuk membantu desainer memahami dan memenuhi kebutuhan, keinginan dan batasan pengguna produk atau rancangan. UCD tidak hanya membutuhkan desainer untuk menganalisa bagaimana pengguna beraktivitas tetapi untuk menguji rancangan yang sudah dibuat. Sehingga perancangan Bandung Creative Hub dengan pendekatan User-Centered Design sesuai Peraturan Presiden No. 142 Tahun 2018 diharapkan dapat mengoptimalkan fasilitas dan ruang kreatif yang sudah tersedia untuk mendukung aktivitas pelaku ekonomi kreatif.
============================================================
The creative economy is becoming increasingly important in the global economy today because, as time progresses, the sub-sectors of the creative economy are key pillars in creating employment opportunities, driving economic growth, and enhancing a country's competitiveness. Presidential Regulation No. 142 of 2018 on the Master Plan for National Creative Economy Development 2018-2025 explains various points that can be used to support the development of the creative economy, one of which is Point 2 Strategy No. 2, which involves developing creative spaces that are suitable, comprehensive, easily accessible, internationally standardized, and managed with high-quality management. Bandung Creative Hub is one form of government support for organizing the creative economy, particularly in the city of Bandung, because it provides free facilities that can be used for the 17 sub-sectors of Bandung's creative economy. However, in its operation, some issues have been identified, such as the need for more comprehensive facilities to meet the needs of creative community activities and the presence of rooms that can be optimized.
This design employs the design thinking method in the process of concept development to design. The stages of design thinking used are understanding, empathize, define, ideate, prototype, and testing. Additionally, this design also utilizes a user-centered design approach aimed at helping designers understand and meet the needs, desires, and limitations of users of products or designs. UCD not only requires designers to analyze how users engage but also to test the designs that have been made. Thus, the design of the Bandung Creative Hub with a User-Centered Design approach as per Presidential Regulation No. 142 of 2018 is expected to optimize the existing creative facilities and spaces to support the activities of creative economic actors.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Design Thinking, Creative Space, Perpustakaan, Café and Co-Working Space, Library
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture > NA2750 Architectural design.
Divisions: Faculty of Architecture, Design, and Planning > Interior Design > 90221-(S1) Undergraduate Theses
Depositing User: Attira Dwisthi Untoro
Date Deposited: 08 Aug 2024 02:35
Last Modified: 08 Aug 2024 02:35
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/111425

Actions (login required)

View Item View Item