Rancang Bangun Dan Pengujian Pengaruh Kekencangan Belt Terhadap Efisiensi Daya Sistem Transmisi V-Belt Dengan Penggerak 0,5 HP

Satriawan, Fachrial Bagas (2024) Rancang Bangun Dan Pengujian Pengaruh Kekencangan Belt Terhadap Efisiensi Daya Sistem Transmisi V-Belt Dengan Penggerak 0,5 HP. Other thesis, Institiut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 2039201011-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
2039201011-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until October 2026.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Transmisi memainkan peran penting dalam mentransfer energi dari satu poros ke poros lainnya. Salah satu jenis transmisi yang umum digunakan adalah sistem transmisi v-belt pulley yang sederhana dibandingkan dengan jenis transmisi lainnya. Mengandalkan v-belt pulley sebagai komponen utama, sistem ini mentransfer daya dari sumber tenaga ke komponen yang ingin digerakkan. Dalam konteks transfer daya, efisiensi transmisi menjadi penilaian utama kualitas transmisi. Sistem transmisi daya dengan v-belt yang dirancang dengan baik menawarkan efisiensi tinggi dan tingkat kebisingan rendah. Namun, efisiensi transmisi selalu terkait dengan kerugian daya, salah satunya yaitu kekencangan pada belt. Tujuan dari tugas akhir ini melakukan rancang bangun alat uji pengujian efisiensi sistem transmisi v-belt pulley dengan melakukan variasi pada kekencangan v-belt untuk mengetahui kekencangan yang menghasilkan efisiensi terbesar. Dimulai dengan mendesain alat uji sistem transmisi v-belt menggunakan Solidworks 2017, setelah itu melakukan pemilihan komponen diantaranya motor listrik, generator, v-belt dan pulley kemudian melakukan assembly semua komponen. Selanjutnya dilakukan pengujian efisiensi dengan berbagai variasi kekencangan v-belt lalu melakukan perhitungan efisiensi dari setiap pengujian. Selanjutnya dilakukan analisis data dan kesimpulan mengenai hasil efisiensi yang dihasilkan. Hasil alat uji sistem transmisi belt dan pulley telah berhasil terwujud dengan menggunakan v-belt tipe A. Efisiensi terbesar tercapai pada kekencangan 1,4% pada semua variasi beban lampu. Pada rentang kekencangan 1,2% hingga 1,6%, efisiensi masih cukup baik, sehingga batas bawah kekencangan yang disarankan adalah 1,2%.
========================================================================================================================
Transmission has an important role in transferring energy from one shaft to another. One type of transmission that is commonly used is the v-belt pulley transmission system which is simple compared to other types of transmission. Relying on belts and pulleys as the main components, this system transfers power from the power source to the component to be driven. In the context of power transfer, transmission efficiency is the main assessment of vehicle transmission quality. A well designed v-belt power transmission system offers high efficiency and low noise levels. However, transmission efficiency is always associated with power losses, one of which is the tightness of the belt. The purpose of this final project is to design a test tool for testing the efficiency of v-beltand pulley transmission systems by varying the v-belttension to find out the most optimal tension that produces the greatest efficiency. Starting with designing a v-belt pulley transmission system test tool using Solidworks 2017, after that selecting components including electric motors, generators, belts and pulleys then assembling all components. Furthermore, efficiency testing is carried out with various variations in v-belt tightness and then calculating the efficiency of each test. Furthermore, data analysis and conclusions regarding the results of the resulting efficiency are carried out. The belt and pulley transmission system test device has been successfully developed using a type A v-belt. The highest efficiency was achieved at 1,4% tightness across all lamp load variations. In the tightness range of 1,2% to 1,6%, the efficiency is still quite good, so the recommended lower limit of tightness is 1,2%.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: belt pulley, efficiency, tension, belt Pulley, efisiensi, kekencangan.
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ230 Machine design
Divisions: Faculty of Vocational > Mechanical Industrial Engineering (D4)
Depositing User: Fachrial Bagas Satriawan
Date Deposited: 03 Aug 2024 07:36
Last Modified: 03 Aug 2024 07:36
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/111459

Actions (login required)

View Item View Item