Desain Eksterior dan Interior Kereta Bandara Bandar Udara Sultan Aji Muhammad Sulaiman Sepinggan (SAMS) - KIPP IKN Nusantara

Mahesa, I Putu Dewangga Bayu (2024) Desain Eksterior dan Interior Kereta Bandara Bandar Udara Sultan Aji Muhammad Sulaiman Sepinggan (SAMS) - KIPP IKN Nusantara. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5028201030-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5028201030-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (32MB) | Request a copy

Abstract

Pada tahun 2019, Presiden Joko Widodo mengumumkan relokasi ibu kota negara Indonesia dari Jakarta ke Kabupaten Penajam Paser Utara dan Kutai Kertanegara, Kalimantan Timur. Keputusan ini diambil sebagai respons terhadap permasalahan yang telah lama menghantui Jakarta, seperti kepadatan penduduk, penurunan kualitas hidup dan lingkungan, serta masalah kemiskinan. Dalam rangka mengakomodasi pemindahan ibu kota negara ke Ibu Kota Nusantara (IKN), pemerintah telah merencanakan pembangunan infrastruktur transportasi, termasuk pengembangan sistem kereta bandara. Keputusan ini didasarkan pada upaya untuk memudahkan aksesibilitas ke IKN serta mengatasi kendala jarak antara IKN dan Bandara Sultan Aji Muhammad Sulaiman Sepinggan (SAMS) di Balikpapan, yang memiliki peran penting sebagai pintu gerbang udara menuju IKN. Namun, saat ini, kereta bandara berbasis Kereta Rel Listrik (KRL) yang telah beroperasi di Indonesia memiliki spesifikasi yang dianggap kurang sesuai untuk dijalankan di jalur kereta bandara SAMS - IKN dengan spesifikasi jalur yang telah ditetapkan oleh pemerintah. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengatasi permasalahan ini dengan merancang kereta bandara yang sesuai untuk rute SAMS - IKN, dengan spesifikasi yang memungkinkan operasional yang optimal dan efisien serta menjadi ikon transportasi IKN yang membanggakan. Diharapkan penelitian ini akan memberikan kontribusi yang signifikan dalam mengembangkan kereta bandara yang dapat memfasilitasi aksesibilitas yang lebih baik ke Ibu Kota Nusantara. Penelitian ini akan menggunakan metode pengumpulan data melalui wawancara dengan para ahli, observasi lapangan, dan studi eksisting untuk mendapatkan data primer yang diperlukan. Data sekunder diperoleh melalui penelitian sebelumnya, kebijakan pemerintah, jurnal-jurnal, dan dan literatur-literatur yang relevan dengan topik penelitian.
============================================================
In 2019, President Joko Widodo announced the relocation of Indonesia's capital from Jakarta to the North Penajam Paser and Kutai Kertanegara Regencies in East Kalimantan. This decision was made in response to long-standing issues plaguing Jakarta, such as overpopulation, declining quality of life and environment, and poverty. To accommodate the relocation of the capital to Nusantara Capital City (IKN), the government has planned the development of transportation infrastructure, including an airport rail system. This decision is based on efforts to facilitate accessibility to IKN and address the distance barrier between IKN and Sultan Aji Muhammad Sulaiman Sepinggan (SAMS) Airport in Balikpapan, which serves as a vital air gateway to IKN. However, the current Electric Rail Train (KRL)-based airport trains operating in Indonesia are deemed unsuitable for the SAMS-IKN airport rail route, given the specific track specifications set by the government. Therefore, this research aims to address this issue by designing an airport rail that is suitable for the SAMS-IKN route, with specifications that allow for optimal and efficient operation, as well as to become a proud icon of IKN transportation. It is expected that this research will make a significant contribution to developing an airport rail that can facilitate better accessibility to Nusantara Capital City. This study will use data collection methods including expert interviews, field observations, and existing studies to obtain the necessary primary data. Secondary data will be obtained through previous research, government policies, journals, and literature relevant to the research topic.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Kereta bandara, Medium speed train, IKN Nusantara, Airport train
Subjects: N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK1505 Design--Philosophy
N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK1535.B3 Design
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning
T Technology > TF Railroad engineering and operation > TF1327.O58 High speed ground transportation (train)
T Technology > TS Manufactures > TS171 Product design
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: I Putu Dewangga Bayu Mahesa
Date Deposited: 05 Aug 2024 05:00
Last Modified: 05 Aug 2024 05:00
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/111616

Actions (login required)

View Item View Item