Fitrayenti, Adhiska (2024) Pengenalan Destinasi Wisata dan Budaya Bojonegoro melalui Board Game dengan Fitur Virtual Reality. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
5028201048-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (9MB) | Request a copy |
Abstract
Bojonegoro merupakan kabupaten di Jawa Timur yang berbatasan dengan Kabupaten
Tuban, Lamongan, Jombang, Madiun, Ngawi dan Blora. Berdasarkan data dari Dinas
Kebudayaan dan Pariwisata Bojonegoro, wisatawan Bojonegoro tidak mencapai 2 juta
pengunjung selama 3 tahun terakhir, berbeda dengan beberapa kota di sekitar Bojonegoro
seperti Lamongan dan Tuban yang hampir mencapai 7 juta pengunjung dalam kurun waktu
yang sama. Bojonegoro memiliki lebih dari 41 destinasi wisata unggulan seperti Kayangan Api,
Wonocolo Geopark, dan Negeri Atas Angin. Selain dari wisatanya, budaya khas Bojonegoro
yaitu Tari Thengul juga perlu lebih dikenalkan kepada masyarakat umum. Untuk itu diperlukan
sebuah media promosi untuk mengenalkan wisata dan budaya Bojonegoro ke jangkauan yang
lebih luas. Ada banyak media yang bisa digunakan untuk mempromosikan wisata Bojonegoro.
Salah satunya adalah melalui board game. Media ini dipilih karena dalam pelaksanaan
permainannya, terjadi interaksi secara langsung pada setiap pemain sehingga penyampaian
informasi bisa dilakukan dengan cara yang menyenangkan dan tidak monoton. Dalam
perancangannya, fitur virtual reality ditambahkan sebagai nilai kebaruan dan untuk membantu
pemain lebih memahami destinasi wisata dan budaya yang disajikan dalam permainan. Dalam
mengumpulkan data sebagai acuan perancangan board game pengenalan destinasi wisata dan
budaya Bojonegoro dengan fitur virtual reality ini, akan dilakukan observasi langsung ke objek
wisata, melakukan wawancara ke beberapa ahli, dan melakukan studi literatur. = Bojonegoro is a regency in East Java that borders Tuban, Lamongan, Jombang, Madiun,
Ngawi and Blora. Based on data from the Bojonegoro Culture and Tourism Office, Bojonegoro
tourists did not reach 2 million visitors over the past 3 years, in contrast to several cities around
Bojonegoro such as Lamongan and Tuban which almost reached 7 million visitors in the same
period. Bojonegoro has more than 41 excellent tourist destinations such as Kayangan Api,
Wonocolo Geopark, and Negeri Atas Angin. Apart from its tourism, Bojonegoro's distinctive
culture, namely Thengul Dance, also needs to be introduced to the general public. For this
reason, a promotional media is needed to introduce Bojonegoro tourism and culture to a wider
range. There are many media that can be used to promote Bojonegoro tourism. One of them is
through board games. This media was chosen because in the implementation of the game, there
is direct interaction with each player so that the delivery of information can be done in a fun
and not monotonous way. In the design, virtual reality features are added as a novelty value and
to help players better understand the tourist destinations and culture presented in the game. In
collecting data as a reference for the design of the Bojonegoro tourism and cultural destination
introduction I with virtual reality features, direct observations will be made to tourist attractions,
conducting interviews with several experts, and conducting literature studies.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Board game, Bojonegoro, Budaya, Destinasi wisata, Virtual reality, Culture, Travel destination |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB1044.87 Internet in education (e-learning). Virtual reality in education. L Education > LC Special aspects of education > LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education T Technology > TT Handicrafts Arts and crafts |
Divisions: | Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Adhiska Fitrayenti |
Date Deposited: | 02 Aug 2024 07:24 |
Last Modified: | 02 Aug 2024 07:24 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/111624 |
Actions (login required)
View Item |