Desain Pengalaman Minum Teh untuk Meningkatkan Interaksi

Setiawan, Denise Daniela (2024) Desain Pengalaman Minum Teh untuk Meningkatkan Interaksi. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5028201001-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5028201001-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (19MB) | Request a copy

Abstract

Sebuah pergeseran perilaku konsumen dalam menikmati makan dan minum untuk memenuhi kebutuhan hidup menjadi sarana untuk meningkatkan hubungan dengan individu lain khusunya pada Generasi Z. Generasi Z memiliki sebuah karaktersitik senang akan personalisasi, menurut dapat dari McKinsey menyatakan bahwa sebanyak 76% konsumen akan mengeluarkan uang untuk personalisasi tetapi disatu sisi sebanyak 71% anak muda mengalami kesepian karena terlalu banyak menggunakan sosial media. Menurut BPS, Indonesia sebagai produsen teh peringkat kedelapan dunia dengan produksi 136.800 ton pada tahun 2022, mengalami penurunan konsumsi teh sebesar 49,28% dari tahun 2006-2021. Tujuan dari perancangan mengembangkan pengalaman menyeduh teh yang berkesan bersama teman dalam melakukan prosesi penyeduhan teh, khususnya untuk menarik minat teh di kalangan generasi muda. Proses perancangan dimulai dengan identifikasi masalah melalui data primer wawancara mendalam dan shadowing pada generasi Z sebagai user pengguna terkait kebiasaan yang sering dilakukan ketika bertemu dengan teman, serta observasi dan wawancara mendalam dengan barista dan manajer tea house terkait proses penyeduhan dan segmentasi market serta data sekunder terkait kebudayaan teh, memorable dining experience yang didapatkan melalui studi eksisting, buku, jurnal dan website. Konsep desain dari perancangan ini adalah pembuatan memorable tea experience dengan kerabat yang dapat meningkatkan interkasi kebersamaan dengan teman. Dari hasil analisis menunjukkan kebutuhan untuk mengembangkan teaset yang mendukung prosesi penyeduhan teh meliputi cangkir, alas cangkir dengan pertanyaan mendalam untuk interaksi komunikasi, teko utama untuk penyimpanan air panas, teko personal untuk setiap pengguna yang berfungsi sebagai alat penyeduhan teh, baki sebagai nampan dan tempat prosesi penyeduhan, tempat penyimpanan daun teh, serta alas daun teh yang berisi informasi manfaat jenis teh
=========================================================================================================
Consumer behavior toward food and drink consumption has shifted from providing everyday needs to being a method of improving connections with others and generating memorable experiences for oneself and others, especially in Generation Z. Generation Z has a characteristic of preferring personalisation, according to McKinsey, 76% of consumers will spend money on personalisation but on the one hand, 71% of young people experience loneliness because of too much use of social media. According to BPS, Indonesia, the world's eighth-largest tea producer with a production capacity of 136,800 tons in 2022, had a 49.28% decrease in tea consumption between 2006 and 2021. The goal of this study is to provide a memorable tea brewing experience with friends, with an emphasis on expanding tea enthusiasm among younger consumers. The methods used include in-depth interviews and shadowing of Generation Z as users, focusing on their common habits when meeting friends, as well as observations and in-depth interviews with tea house baristas and managers regarding the brewing process and market segmentation. Concept for this project is to create a memorable tea experience with loved ones that enhances the sense of togetherness. From analysis results indicate the need to develop a tea set that supports the tea brewing process, including cups, cup holders with deep questions for communication interaction, a main pot for hot water storage, a personal pot for each user serving as a tea brewing tool, a tray as a platform and for the brewing process, tea leaf storage containers, and a tea leaf holder containing information on the benefits of different types of tea.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Generasi Z, Komunikasi, Pengalaman, Tea set, Teh
Subjects: N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK1505 Design--Philosophy
N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK1535.B3 Design
N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK2115 Interior decoration
N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK2195.V34 Vacation homes. Resort houses. Summerhouses
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: denise daniela setiawan
Date Deposited: 05 Aug 2024 01:09
Last Modified: 05 Aug 2024 01:09
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/111634

Actions (login required)

View Item View Item