Perancangan Meja Multifungsi Taman Kanak-Kanak Dengan Mengadaptasi Konsep Stilasi Motif Batik Kawung

Shidqi, Rafif (2024) Perancangan Meja Multifungsi Taman Kanak-Kanak Dengan Mengadaptasi Konsep Stilasi Motif Batik Kawung. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5028201042-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5028201042-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (10MB) | Request a copy

Abstract

Taman kanak-kanak (TK) merupakan tempat untuk membentuk karakter dan kreativitas anak-anak selama perkembangan awal mereka. Oleh karena itu, tujuan dari penelitian ini adalah untuk membuat meja multifungsi yang tidak hanya dapat digunakan untuk bermain dan belajar, tetapi juga dapat membantu anak-anak mempelajari dan membiasakan diri dengan kekayaan budaya Indonesia, khususnya dengan menggunakan furniture yang menggunakan konsep stilasi dari Motif Batik Kawung. Perancangan ini menggabungkan elemen fungsionalitas dan estetika dengan memberikan perhatian khusus pada pembuatan meja multifungsi yang dapat meningkatkan daya tarik visual anak-anak dan menjadi sarana belajar yang menyenangkan. Untuk memberikan sentuhan estetika yang kaya makna dan relevan dengan budaya Indonesia, konsep stilasi motif batik kawung dipilih sebagai elemen desain utama. Perancangan meja multifungsi dengan konsep stilasi motif batik kawung ini diharapkan dapat membantu menumbuhkan rasa cinta dan kecintaan anak-anak terhadap warisan budaya Indonesia sejak dini dengan memberikan pengalaman belajar yang menyenangkan di lingkungan taman kanak-kanak.

============================================================================================================

Kindergarten is a place to shape children's character and creativity during their initial development. Therefore, the aim of this research is to create a multifunctional table that can not only be used for playing and studying, but can also help children learn and familiarize themselves with the richness of Indonesian culture, especially by using furniture that uses the stylization concept of Batik Motifs. Kawung. This design combines elements of functionality and aesthetics by paying special attention to creating a multifunctional table that can increase children's visual appeal and be a fun learning tool. To provide an aesthetic touch that is rich in meaning and relevant to Indonesian culture, the concept of kawung batik motif stylization was chosen as the main design element. It is hoped that the design of this multifunctional table with the stylized concept of Kawung batik motifs can help foster children's love and affection for Indonesia's cultural heritage from an early age by providing a fun learning experience in a kindergarten environment.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Batik Kawung, Furnitur Taman Kanak-Kanak, Modular, Multifungsi, Meja Belajar Anak, Stilasi Batik Kawung, Children's Study Table, Kindergarten Furniture, Modularity, Multifungtion, Stylization
Subjects: N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK2115.5.F77 Furniture
N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK2115 Interior decoration
N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK2589 Furniture design
N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK9503 Batik--Themes, motives.
T Technology > TS Manufactures > TS171 Product design
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Muhammad Rafif Shidqi A.
Date Deposited: 05 Aug 2024 05:16
Last Modified: 05 Aug 2024 05:16
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/111767

Actions (login required)

View Item View Item