Pengembangan Website Teka-Teki Silang Interaktif: Mengubah Teks Menjadi Tantangan Bahasa Inggris Untuk Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar

Sitanggang, Gabriel Solomon (2024) Pengembangan Website Teka-Teki Silang Interaktif: Mengubah Teks Menjadi Tantangan Bahasa Inggris Untuk Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5025201165-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5025201165-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Pentingnya pendidikan bahasa Inggris bagi siswa sekolah dasar tidak dapat dipandang sebelah mata. Namun, pembelajaran yang monoton tidak menarik bagi siswa sekolah dasar. Penelitian ini bertujuan mengembangkan sebuah website interaktif berupa teka-teki silang yang membantu pembelajaran bahasa Inggris bagi siswa sekolah dasar lebih menarik. Website ini dirancang untuk mengubah teks menjadi pertanyaan dan jawaban yang relevan, kemudian divisualisasikan dalam bentuk permainan teka-teki silang interaktif. Model NLP Text-To-Text Transfer Transformer (T5) digunakan untuk menghasilkan pertanyaan dan jawaban yang relevan dengan teks masukan. NLP digunakan sebagai teknologi yang memungkinkan untuk memahami dan memproses bahasa manusia. Dataset SQuAD (Stanford Question Answering Dataset) digunakan dalam pelatihan model untuk memastikan kemampuannya dalam memahami teks dan menghasilkan pasangan pertanyaan dan jawaban yang relevan. SQuAD dikenal sebagai dataset yang memiliki informasi tentang pertanyaan berdasarkan teks tertentu. Dengan adanya website ini diharapkan dapat meningkatkan keterlibatan dan pemahaman siswa terhadap materi pembelajaran bahasa Inggris dengan penyajian yang lebih menarik dan interaktif. Model Question Generation mendapat skor BLEU-1, BLEU-2, BLEU-3, BLEU-4, METEOR, ROUGE-L masing-masing sebesar 68.28, 61.24, 55.86, 51.77, 52.74, 53.79 dan pada pengujian terhadap pengguna dengan skala Likert mendapat skor 3,88 dengan skala dari satu sampai lima.
==============================================================================================================================
The importance of English language education for elementary school students cannot be underestimated. However, monotonous learning methods are not engaging for elementary school students. This research aims to develop an interactive website in the form of a crossword puzzle that makes English language learning more engaging for elementary school students. The website is designed to transform text into relevant questions and answers, which are then visualized in the form of an interactive crossword game. The NLP Text-To-Text Transfer Transformer (T5) model is used to generate relevant questions and answers based on input text. NLP serves as the technology that enables understanding and processing human language. The SQuAD (Stanford Question Answering Dataset) dataset is utilized to train the model to ensure its ability to comprehend text and produce relevant question-answer pairs. SQuAD is known for its information on questions based on specific texts. With this website, it is hoped to enhance student engagement and understanding of English language learning materials through a more engaging and interactive presentation. The Question Generation model achieved BLEU-1, BLEU-2, BLEU-3, BLEU-4, METEOR, and ROUGE-L scores of 68.28, 61.24, 55.86, 51.77, 52.74, 53.79, respectively and in user testing with a Likert scale, it received a score of 3.88 on a scale of one to five.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: crossword, t5, transformer, teaching, question generation, teka-teki silang, pembelajaran, generasi pertanyaan
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA336 Artificial Intelligence
Q Science > QA Mathematics > QA76.758 Software engineering
T Technology > T Technology (General) > T57.5 Data Processing
Divisions: Faculty of Information and Communication Technology > Informatics > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Gabriel Solomon Sitanggang
Date Deposited: 23 Aug 2024 07:56
Last Modified: 23 Aug 2024 07:56
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/112099

Actions (login required)

View Item View Item