Redesain Lodji Coffeeshop Hotel Pelangi Heritage Sebagai Upaya Revitalisasi Bangunan Cagar Budaya Guna Mendukung City Branding Kota Malang

Arifah, Keumalahayati Cahya (2024) Redesain Lodji Coffeeshop Hotel Pelangi Heritage Sebagai Upaya Revitalisasi Bangunan Cagar Budaya Guna Mendukung City Branding Kota Malang. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5029201045_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5029201045_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (12MB) | Request a copy

Abstract

Hotel Pelangi Heritage merupakan salah satu bangunan bersejarah di Kota Malang yang memiliki nilai arsitektur kolonial Belanda yang kaya akan sejarah. Dibangun pada awal abad ke-20, hotel ini telah menjadi saksi bisu berbagai peristiwa penting di Kota Malang. Salah satu bagian dari hotel ini adalah Lodji Coffeeshop, sebuah restoran yang berlokasi di dalam area hotel dan memiliki potensi besar sebagai daya tarik wisata. Redesain interior Lodji Coffeeshop bertujuan untuk menghidupkan kembali suasana melalui proses revitalisasi yang dilakukan agar tetap relevan dan menarik bagi wisatawan. Tujuan utama dari redesain ini adalah untuk menciptakan desain interior yang mendukung dapat city branding Kota Malang dalam aspek sejarah, budaya, dan pendidikan sehingga dapat menarik lebih banyak wisatawan, serta meredesain interior bangunan cagar budaya yang sesuai dengan nilai-nilai dan peraturan cagar budaya yang ada di Kota Malang. Kota Malang memiliki tagline “Beautiful Malang” merupakan sebuah semangat yang dibuat oleh pemerintah kota dari perpaduan potensi wisata Kota Malang yang di dalamnya, seperti culture, history, education, culinary, agriculture, ekonomi, sport, dan fasilitas pendukung lainnya. Dengan memadukan elemen-elemen khas lokal, moderenitas, dan historikal dalam desain interior, restoran dapat berkontribusi pada penciptaan identitas kota yang menarik. Metode yang digunakan meliputi observasi lapangan untuk memahami keseluruhan eksisting, wawancara dengan pengelola hotel untuk memperoleh informasi mendalam, studi literatur terkait, kuisioner, dan analisa data. Selanjutnya dilakukan tahap ideasi dan solusi, pra desain, dan teknik validasi desain. Hasil dari redesain ini diharapkan tidak hanya meningkatkan nilai estetika dan fungsional dari Lodji Coffeeshop, tetapi juga memberikan kontribusi positif terhadap citra Kota Malang sebagai destinasi wisata yang kaya akan warisan budaya. Dengan demikian, perancangan ini dapat menjadi model bagi upaya revitalisasi bangunan bersejarah lainnya di Indonesia. Hasil dari redesain ini diharapkan dapat menjadi contoh bagaimana pelestarian warisan budaya dapat beriringan dengan upaya membangun citra kota yang menarik dan indah.
=================================================================================================================================
Hotel Pelangi Heritage is one of the historic buildings in Malang City, featuring Dutch colonial architecture rich in history. Built in the early 20th century, this hotel has witnessed various significant events in Malang. One part of the hotel is Lodji Coffeeshop, a restaurant located within the hotel area, which has great potential as a tourist attraction. The interior redesign of Lodji Coffeeshop aims to revive the atmosphere through a revitalization process to keep it relevant and attractive to tourists. The main goal of this redesign is to create an interior design that supports the city branding of Malang in terms of history, culture, and education, thereby attracting more tourists and redesigning the interior of the heritage building in accordance with the values and regulations of cultural heritage in Malang City. Malang's tagline, "Beautiful Malang," embodies the spirit created by the city government from the combination of Malang's tourism potentials, including culture, history, education, culinary, agriculture, economy, sports, and other supporting facilities. By integrating local, modern, and historical elements into the interior design, the restaurant can contribute to creating an attractive city identity. The methods used include field observations to understand the existing conditions, interviews with hotel management to gain in-depth information, related literature studies, questionnaires, and data analysis. After that, the stages of ideation and solution, pre-design, and design validation techniques were carried out. The results of this redesign are expected not only to enhance the aesthetic and functional value of Lodji Coffeeshop but also to contribute positively to the image of Malang City as a tourist destination rich in cultural heritage. Therefore, this design can serve as a model for the revitalization of other historic buildings in Indonesia. The results of this redesign are expected to exemplify how cultural heritage preservation can go hand in hand with efforts to build an attractive and beautiful city image.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Cagar budaya, city branding, hotel, wisatawan, Cultural heritage, hotels, tourists
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture > NA7820 Hotels. Inns. Hotel lobbies For resorts
N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK2115 Interior decoration
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Interior Design > 90221-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Keumalahayati Cahya Arifah
Date Deposited: 04 Sep 2024 06:30
Last Modified: 04 Sep 2024 06:30
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/112169

Actions (login required)

View Item View Item