Optimisasi Desain Konfigurasi Double Bottom untuk Small Tanker

Mufarrih, Fina (2024) Optimisasi Desain Konfigurasi Double Bottom untuk Small Tanker. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5018201021-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5018201021-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Berdasarkan data dari CNBC 2022 Indonesia berada pada peringkat ke 13 dunia menjadi negara dengan konsumen minyak terbesar. Konsumsi minyak dalam negeri mencapai 1.58 juta barel atau 1.6% dari total konsumsi minyak global. Dengan meningkatnya konsumsi minyak, dibutuhkan tanker sebagai alat pengangkutan minyak. Berdasarkan regulasi MARPOL 73/78, semua tanker dengan bobot 600 ton atau lebih yang dibangun setelah Juli 1996 wajib dilengkapi dengan struktur double bottom dan double hull. Dengan memperhatikan regulasi yang berlaku, desain konfigurasi double bottom masih dapat dioptimalkan dengan cara optimisasi dengan tujuan untuk meningkatkan volume ruang muat. Dilakukan penelitian menggunakan metode direct search method dan memanfaatkan bahasa pemrograman seperti Visual Basic for Application (VBA) yang dapat membantu secara otomatis mendapatkan desain konfigurasi double bottom baru. Nantinya, dari bahasa pemrograman ini akan di-link dengan Maxsurf. Software Maxsurf untuk melihat bagaimana pengaruh perubahan titik control point pada desain konfigurasi double bottom terhadap ruang muat, stabilitas kapal, freeboard, dan kekuatan memanjang kapal. Hasil dari penelitian ini didapatkan desain ruang muat yang baru yang memenuhi regulasi stabilitas, freeboard, dan kekuatan memanjang. Pertambahan volume yang didapat sebesar 26.27 m³, apabila dilakukan pembangunan kapal dengan kapasitas ruang muat yang sama dapat mengurangi biaya produksi kapal sebesar Rp 477, 038,998 dengan panjang kapal yang di reduksi sepanjang 0,31 meter.
============================================================
Based on data from CNBC 2022 Indonesia is ranked 13th in the world to be the country with the largest oil consumer. Domestic oil consumption reached 1.58 million barrels or 1.6% of total global oil consumption. With increasing oil consumption, tankers are needed as a means of transporting oil. Based on MARPOL 73/78 regulations, all tankers of 600 tons or more built after July 1996 must be equipped with double bottom and double hull structures. By taking into account the applicable regulations, the design of the double bottom configuration can still be optimized by means of optimization with the aim of increasing the volume of the loading space. This research uses the direct search method and utilizes programming languages such as Visual Basic for Application (VBA) which can help automatically get a new double bottom configuration design. Later, this programming language will be linked with Maxsurf. Maxsurf software to see how the effect of changing the control point on the double bottom configuration design affect the loading space, ship stability, freeboard, and longitudinal strength of the ship. The results of this study obtained a new loading space design that meets the regulations for stability, freeboard, and longitudinal strength. The additional volume obtained is 26.27 m³, if a ship is built with the same loading capacity, it can reduce the ship's production cost by Rp 477,038,998 with a reduced ship length of 0.31 meters.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Double Bottom, Optimisasi, Tanker, Visual Basic for Application (VBA), Double Bottom, Optimization, Tanker, Visual Basic for Application (VBA)
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Fina Mufarrih
Date Deposited: 02 Aug 2024 06:41
Last Modified: 02 Aug 2024 06:41
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/112383

Actions (login required)

View Item View Item