Kharisma, Ahmad Asyam Dary (2024) Perancangan Ngagel Creative Hub dengan Pendekatan Creative Placemaking. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
08111940000085-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2026. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Perkembangan kota yang pesat memunculkan kebutuhan-kebutuhan baru, salah satunya adalah kebutuhan ruang publik. Ruang publik menjadi tempat ketiga dalam kehidupan masyarakat urban dan tempat berinteraksi sosial yang memiliki makna mendalam bagi pengguna. Di dalamnya, para pelaku industri kreatif mencoba peruntungan dengan hadir dan berekspresi dalam ruang publik. Namun, ruang publik dan industri kreatif belum dapat bersinergi secara langsung dengan maksimal. Creative placemaking, sebagai sebuah pendekatan perancangan, bertujuan untuk menciptakan sinergi antara ruang publik dan aktivitas kreativitas yang menciptakan ruang kreasi publik yang bermakna bagi setiap penggunanya. Placemaking merupakan sebuah teori tentang proses pembentukan tempat. Sedangkan creative placemaking dapat diartikan sebuah placemaking yang memanfaatkan potensi kreatif untuk mencapai tujuan. Rancangan ini mencoba mengatasi permasalahan tersebut dengan menggunakan kerangka perancangan force-based yang mengedepankan aspek non-arsitektural untuk menjadi faktor penggubahan arsitektur seperti sosial dan ekonomi komunitas masyarakat yang terkait dengan tetap mempertimbangkan kriteria penilaian ruang publik yang baik. Rancangan yang diusulkan berupa rancangan tapak dan bangunan dengan tipologi creative hub, sebuah tipologi yang menciptakan ruang penunjang aktivitas produksi dan pertunjukan kegiatan kreatif bagi para pelaku industri kreatif yang sekaligus menjadi ruang publik bagi pengunjung masyarakat umum. Dengan penerapan tersebut, diharapkan rancangan dapat menjadi tempat yang bermakna bagi seluruh pengguna.
============================================================================================
The rapid urban development has generated new needs for urban planning, such as the needs of public spaces for urban communities. Public spaces serve as the third place in the lives of urban communities and a venue for social interactions that hold deep meaning for their users. The users include creative industry practitioners who seek opportunities to express themselves in existing public spaces. However, public spaces and the creative industry have not yet been able to synergize effectively. Creative placemaking, as a design approach, aims to create synergy between public spaces and creative activities, forming meaningful public creation spaces for all users. Placemaking is a theory about the process of making place. While creative placemaking can be understood as a placemaking that utilizes creative potential to achieve its goals. This design attempts to address these issues by employing a force-based design framework that emphasizes non-architectural aspects, such as the social and economic factors of the community, as key influences in architectural transformation, while still considering the criteria for good public spaces. The proposed design includes site and building plans with the typology of a creative hub, a typology that creates spaces supporting the production and performance of creative activities for creative industry practitioners, while also serving as a public space for general visitors. With this implementation, the design is expected to become a meaningful place for all users.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Urban, Force-Based Framework, Creative Placemaking, Ruang Publik, Creative Placemaking |
Subjects: | N Fine Arts > NA Architecture > NA2750 Architectural design. |
Divisions: | Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Ahmad Asyam Dary Kharisma |
Date Deposited: | 12 Aug 2024 02:50 |
Last Modified: | 12 Aug 2024 02:50 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/112465 |
Actions (login required)
View Item |