Pracessa, Zendo Algama (2024) Pengembangan Permainan Dam-daman Jawa Sebagai Permainan Strategis untuk Anak SD kelas 4 – 6 Dengan Konsep Pengenalan Sejarah Kerajaan Majapahit. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
08311940000051-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (8MB) | Request a copy |
Abstract
Didirikan oleh Raden Wijaya pada 10 November 1293, Kerajaan Majapahit merupakan kerajaan Hindu-Buddha terakhir yang menguasai Nusantara hingga abad ke-16. Setelah masa kejayaannya, Mojokerto di Jawa Timur menjadi pusat baru dengan situs bersejarah seperti Trowulan, yang menyimpan peninggalan arkeologis dari kerajaan tersebut. Warisan Majapahit mencakup candi-candi, prasasti, dan karya sastra yang penting bagi budaya dan sejarah Indonesia. Namun, di era digital ini, anak-anak lebih sering bermain permainan digital yang kurang mengembangkan kemampuan berpikir kritis dan interaksi sosial. Penelitian ini bertujuan mengembangkan permainan Dam-daman Jawa sebagai alat pembelajaran strategis untuk anak SD kelas 4-6 dengan mengenalkan sejarah Kerajaan Majapahit. Dalam mengumpulkan data sebagai acuan pengembangan Dam-daman dengan konsep pengenalan sejarah Kerajaan Majapahit ini, akan dilakukan observasi ke situs peninggalan kerajaan Majapahit di Mojokerto dan juga melakukan wawancara ke anak SD kelas 4-6 serta studi literatur. Tujuannya adalah membantu anak-anak mengembangkan kemampuan berpikir strategis sambil belajar tentang sejarah dan budaya lokal. Hasil penelitian menunjukkan bahwa permainan Dam-daman Jawa yang dikembangkan meningkatkan pemahaman sejarah Majapahit dan kemampuan berpikir strategis anak-anak. Oleh karena itu, permainan ini dirancang dengan metode yang sesuai untuk memenuhi kebutuhan pembelajaran anak-anak.
============================================================
Founded by Raden Wijaya on November 10, 1293, the Majapahit Kingdom was the last Hindu-Buddhist kingdom to rule the archipelago until the 16th century. After its heyday, Mojokerto in East Java became a new center with historical sites such as Trowulan, which holds archaeological relics from the kingdom. Majapahit's legacy includes temples, inscriptions and literary works that are important to Indonesian culture and history. However, in this digital era, children often play digital games that lack critical thinking skills and social interaction. This research aims to develop the game Dam-daman Jawa as a strategic learning tool for elementary school children in grades 4-6 by introducing the history of the Majapahit Kingdom. In collecting data as a reference for the development of Dam-daman with the concept of introducing the history of the Majapahit Kingdom, observations will be made to the relic site of the Majapahit Kingdom in Mojokerto and also conduct interviews with elementary school children in grades 4-6 and literature studies. The goal is to help children develop strategic thinking skills while learning about local history and culture. The results showed that the developed Javanese Dam-daman game improved children's understanding of Majapahit history and strategic thinking skills. Therefore, the game is designed with appropriate methods to meet children's learning needs.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Permainan, Dam-daman, Kemampuan Berpikir Strategis, Sejarah Kerajaan Majapahit. ========================= Game, Dam-daman, Strategic Thinking Skills, History of Majapahit Kingdom. |
Subjects: | T Technology > TS Manufactures > TS171 Product design T Technology > TS Manufactures > TS2301.T7 Toys, etc |
Divisions: | Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Zendo Algama Pracessa |
Date Deposited: | 06 Aug 2024 01:42 |
Last Modified: | 06 Aug 2024 01:42 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/112512 |
Actions (login required)
View Item |