Mediana, Chairevita Novia (2024) Analisis Karakteristik Aliran Air Dengan Perencanaan Bendung Gerak Kantelstuw Di De Doorbraak, Almelo, Belanda. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
2036201018-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2026. Download (4MB) | Request a copy |
Abstract
Bendung Doorbraak berada di Sudetan De Doorbraak yang mengalirkan air dari percabangan Sungai Loolee menuju Sungai Eksosche Aa. Bendung ini pada kondisi eksistingnya merupakan bendung tetap berbentuk kaskade dengan tinggi 2,1 m. Bendung ini dibangun untuk pengendalian banjir serta memenuhi kebutuhan untuk kebutuhan peternakan dan pertanian di sisi kanan dan kiri bendung. Elevasi mercu bendung adalah +10,3 NAP, dan elevasi kebutuhan air adalah +10,5 NAP. Selama ini kebutuhan air selalu terpenuhi, namun pada saat musim panas tinggi muka air kerap berada dibawah mercu. Sehingga, akan direncanakan perubahan dari bendung tetap menjadi bendung gerak untuk meninggikan mercu agar debit air yang melintas dapat diatur sedemikian rupa untuk memenuhi kebutuhan air. Bendung gerak yang direncanakan adalah bendung berpintu tipe kantesltuw, dimana pintu bergerak dengan cara merebahkan plat pintu menuju hilir. Bendung kantelstuw direncanakan memiliki elevasi puncak +10,5 NAP, dengan dimensi 0,5 m x 1,5 m. Dilakukan perhitungan dan perbandingan antara karakteristik hidraulik aliran air yang melalui bendung pada kondisi bendung tetap dan bendung gerak lalu dipilih kondisi konstruksi mana yang terbaik. Bilangan Froude pada kondisi bendung tetap sebesar 5,16 dan pada kondisi bendung gerak sebesar 2,5. Panjang loncatan masing-masing 8,11m dan 1,92m. Kondisi loncatan yang bahaya terjadi pada konstruksi jenis bendung tetap, sementara kondisi loncatan yang aman terjadi pada konstruksi jenis bendung gerak. Kolam olak tidak direncanakan karena tipe kolam sudah sesuai dengan kondisi eksisting. Selanjutnya, dilakukan simulasi HEC-RAS sebagai alternatif skenario bukaan pintu dan karakteristik hidraulik air yang melintas. Dilakukan kontrol terhadap keamanan tanggul dan tinggi jagaan dan dibuktikan tanggul aman terhadap pengaruh aliran balik yang terjadi. Berdasarkan hasil analisis karakteristik hidraulik, bendung gerak kantelstuw merupakan bentuk konstruksi yang lebih direkomendasikan untuk Bendung Doorbraak.
=====================================================================================================================================
The Doorbraak Weir is located in the Doorbraak Bypass, channeling water from the Loolee River branch to the Eksosche Aa River. Currently, the weir is a fixed cascade-type weir with a height of 2,1 meters. This weir was built for flood control and to meet the needs of livestock and agriculture on both sides of the weir. The crest elevation of the weir is +10,3 NAP, and the required water level elevation is +10.5 NAP. To date, the water needs have always been met, but during the summer, the water level often falls below the crest. Therefore, it is planned to convert the fixed weir into a movable weir to raise the crest so that the passing water discharge can be regulated to meet the water needs. The planned movable weir is a gate-type weir, specifically a kantelstuw, where the gate moves by tilting the gate plate downstream. The kantelstuw weir is planned to have a crest elevation of +10.5 NAP, with dimensions of 0,5 m x 1,5 m. Calculations and comparisons between the hydraulic characteristics of water flow through the weir in both fixed and movable weir conditions were performed to determine the best construction condition. The Froude number for the fixed weir is 5,16, and for the movable weir is 2,5. The respective jump lengths are 8,11 m and 1,92 m. Hazardous jump conditions occur with the fixed weir type construction, while safe jump conditions occur with the movable weir type construction. No stilling basin is planned because the basin type already matches the existing conditions. Subsequently, a HEC-RAS simulation was conducted as an alternative scenario for gate opening and hydraulic characteristics of the passing water. Control over the safety of the levees and freeboard height was performed, proving the levees are safe against the effects of backflow. Based on the analysis of hydraulic characteristics, the kantelstuw movable weir construction is recommended for the Doorbraak Weir.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Movable Weir, Fixed Weir, Tilting Gate, Kantelstuw, Hydraulic Characteristics Over the Crest, HEC-RAS Simulation,Bendung Gerak, Bendung Tetap, Pintu Rebah, Kantelstuw, Karakteristik Hidraulik Air Melalui Ambang, Simulasi HEC-RAS |
Subjects: | T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC167 Dams, reservoirs T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC424 Water levels T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC555 Spillways. Energy dissipation. Hydraulic jump. |
Divisions: | Faculty of Vocational > Civil Infrastructure Engineering (D3) |
Depositing User: | Chairevita Novia Mediana |
Date Deposited: | 15 Aug 2024 05:52 |
Last Modified: | 15 Aug 2024 05:52 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/112630 |
Actions (login required)
View Item |