Perancangan Konsep Kapal Penumpang Penyeberangan Dengan Sistem Propulsi Bertenaga Baterai Untuk Pulau Gili Raja Yang Belum Berkembang, Kabupaten Sumenep

Wildan, Rafi Revanza (2024) Perancangan Konsep Kapal Penumpang Penyeberangan Dengan Sistem Propulsi Bertenaga Baterai Untuk Pulau Gili Raja Yang Belum Berkembang, Kabupaten Sumenep. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of Rafi Revanza Wildan_233148_Thesis.pdf] Text
Rafi Revanza Wildan_233148_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Tesis ini mengusulkan solusi maritim inovatif untuk Pulau Gili Raja yang belum berkembang dengan mengonseptualisasikan kapal penumpang bertenaga baterai. Tujuannya adalah untuk meningkatkan mobilitas penduduk pulau, sehingga berkontribusi pada pembangunan berkelanjutan Gili Raja. Dengan mengadopsi Sistem Propulsi Bertenaga Baterai, desain tersebut selaras dengan komitmen global untuk mengurangi dampak lingkungan dan meningkatkan efisiensi energi dalam transportasi maritim. Inisiatif ini tidak hanya menjawab kebutuhan infrastruktur transportasi Gili Raja tetapi juga berfungsi sebagai platform untuk memperkenalkan praktik energi bersih kepada penduduk setempat. Proses desain kapal memanfaatkan Aplikasi Perangkat Lunak Maxsurf dan Blender untuk visualisasi, membandingkan data aktual yang dikumpulkan dari kunjungan pribadi ke Gili Raja tahun lalu dengan kinerja kapal penyeberangan saat ini. Perbandingan akan dilakukan terhadap dimensi utama dan desain kapal baru yang dikonseptualisasikan. Tujuannya adalah untuk memperkirakan peningkatan jumlah penumpang dan menghitung kebutuhan propulsi untuk kecepatan dan konsumsi energi yang efisien. Hasil desain menunjukkan kapal yang mampu menempuh perjalanan selama 30 menit dengan kecepatan 8 knot, dengan dimensi utama L = 18 meter, B = 4 meter, H = 3,8 meter, dan T = 1,8 meter. Data perbandingan akan memungkinkan kita untuk menentukan persentase peningkatan yang dihasilkan dari desain baru, yang menyoroti dampak potensialnya pada sistem transportasi pulau.
========================================================================================================================
This thesis proposes an innovative maritime solution for the underdeveloped Gili Raja Island by conceptualizing a battery-powered passenger ship. The aim is to enhance the mobility of the island’s inhabitants, thus contributing to the sustainable development of Gili Raja. By adopting a Battery-Powered Propulsion System, the design aligns with global commitments to reducing environmental impact and increasing energy efficiency in maritime transportation. This initiative not only addresses the transportation infrastructure needs of Gili Raja but also serves as a platform for introducing clean energy practices to the local population. The ship design process utilizes the Maxsurf Software Application and Blender for visualization, comparing actual data gathered from a personal visit to Gili Raja last year with the current crossing ship's performance. The comparison will be made against the conceptualized main dimensions and design of the new ship. The goal is to forecast the improvement in passenger numbers and calculate the propulsion needs for efficient speed and energy consumption. The design results indicate a vessel capable of performing a 30-minute trip at a speed of 8 knots, with main dimensions of L = 18 meters, B = 4 meters, H = 3.8 meters, and T = 1.8 meters. The comparison data will allow us to determine the improvement percentage resulting from the new design, highlighting its potential impact on the island's transportation system.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Energi Bersih, Efisien, Kapal Penyeberangan, Bertenaga Baterai, Pulau Tertinggal, Clean Energy, Efficient, Crossing Ship, Battery-Powered, Underdeveloped Island.
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM156 Naval architecture
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM381 Passenger ships
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM773 Ship propulsion, Electric
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Rafi Revanza Wildan
Date Deposited: 12 Aug 2024 07:40
Last Modified: 12 Aug 2024 07:40
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/112813

Actions (login required)

View Item View Item