Pandito, Rakha (2024) Perencanaan Kapasitor Bank Untuk Peningkatan Faktor Daya Pada Kapal Tanker 17.500 DWT. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
5019201049-undergraduate_thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (4MB) | Request a copy |
Abstract
Kapal tanker merupakan kapal yang memerlukan energi listrik untuk menunjang operasional kapal dan energi listrik ini dipengaruhi oleh besarnya faktor daya. faktor daya yang rendah akan menimbulkan beberapa masalah, salah satunya adalah peningkatan power loss. peningkatan atau koreksi faktor daya ini dapat dilakukan dengan penambahan kapasitor bank untuk mengurangi sudut beda fasa antara tegangan dan arus. penelitian ini utamanya menggunakan dua metode, yaitu menggunakan aplikasi simulasi dan perhitungan dengan rumus-rumus untuk mendapatkan spesifikasi kapasitor bank yang sesuai. penelitian ini akan berfokus pada koreksi faktor daya pada kapal tanker 17.500 DWT serta menganalisis power loss sebelum dan sesudah diberi kapasitor bank. kapasitor bank akan diletakan dengan metode group compensation dengan target faktor daya 0,85. Kapasitor bank akan diletakan pada empat busbar utama, yaitu pada MSB 450V no 1 dengan TQc sebesar 3,5 kVAR, MSB 450V no 2 dengan TQc sebesar 4,5 kVAR, MSB 220V dengan TQc sebesar 4,5 kVAR, dan terakhir pada ESB 450V dengan TQc sebesar 3 kVAR. Dengan penambahan kapasitor bank ini, rata-rata PF busbar yang bermasalah pada semua kondisi adalah 81,81% yang kemudian dikoreksi menjadi 87,98%, sehingga PF semua busbar pada kapal tanker sudah mencapai target 85% semua. Dari pemasangan kapasitor bank ini juga didapatkan keuntungan dari pengurangan bahan bakar sebesar Rp 2,148,935,765.86 selama 10 tahun. Kemudian, nilai perubahan power loss sebelum dan sesudah diberikan kapasitor bank adalah 282 VA pada kondisi sailing, 1061 VA pada kondisi at port, 642 VA pada kondisi leaving, dan 1222 VA pada kondisi loading. Total power loss ini berdasarkan pengurangan branch loss maupun load loss.
==========================================================================================
Tankers are ships that require electrical energy to support ship operations and this electrical energy is influenced by the power factor. A low power factor will cause several problems, one of which is increased power loss. This increase or correction of the power factor can be done by adding a capacitor bank to reduce the phase difference angle between voltage and current. This research mainly uses two methods, namely using simulation applications and calculations with formulas to obtain appropriate capacitor bank specifications. This research will focus on power factor correction on 17,500 DWT tankers and analyzing power loss before and after being equipped with a capacitor bank. The capacitor bank will be placed using the group compensation method with a power factor target of 0.85. The capacitor bank will be placed on the four main busbars, namely on MSB 450V no. 1 with a TQc of 3.5 kVAR, MSB 450V no. 2 with a TQc of 4.5 kVAR, MSB 220V with a TQc of 4.5 kVAR, and finally on ESB 450V with a TQc of 3 kVAR. With the addition of this capacitor bank, the average PF of busbars with problems in all conditions was 81.81% which was then corrected to 87.98%, so that the PF of all busbars on tankers had reached the target of all 85%. From the installation of this capacitor bank, there is also a benefit from fuel reduction of IDR 2,148,935,765.86 for 10 years. Then, the value of change in power loss before and after the capacitor bank is provided is 282 VA in sailing conditions, 1061 VA in at port conditions, 642 VA in leaving conditions, and 1222 VA in loading conditions. This total power loss is based on reducing branch loss and load loss
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kapal tanker, kapasitor bank, koreksi faktor daya, susut daya, Capacitor bank, Power factor correction, Power loss, Tanker ship |
Subjects: | T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK153 Electric power factor. Lightning protection. V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Rakha Pandito |
Date Deposited: | 07 Aug 2024 02:21 |
Last Modified: | 07 Aug 2024 02:21 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/112990 |
Actions (login required)
View Item |