Alfareza, Alfareza (2024) Rancang Bangun Dan Pengujian Pengaruh Kekencangan Chain Terhadap Efisiensi Daya Sistem Transmisi Chain And Sprocket Dengan Daya Penggerak 0,5 Hp. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
2039201074-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2026. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Dalam era teknologi dan inovasi industri saat ini, sistem transmisi Chain and Sprocket tetap menjadi komponen yang sangat penting dalam berbagai mesin dan perangkat mekanisme. Pada penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan efisiensi yang lebih tinggi dalam sistem transmisi Chain and Sprocket yang dapat berkontribusi pada peningkatan produktivitas dan juga memahami bagaimana ketegangan yang tidak sesuai yang dapat menyebabkan kerusakan pada Chain and Sprocket. Pada pengujian ini juga membantu dalam pengecekan kerusakan yang berlebihan.
Tugas Akhir ini mengacu pada sistem transmisi Chain and Sprocket dengan mengukur dan mengoptimalkan ketegangan chain. Dengan mencakup perencanaan perhitungan pada daya desain dan torsi sampai dengan parameter rantai roll yang akan di gunakan. Adapun pengecekan pada pelumasan rantai yang sangat diperlukan untuk mengurangi kecepatan keausan dan kerugian daya. Sebelum aus, rol rantai mengait pada permukaan dasar kaki gigi sprocket. Akan terjadi keausan dan perpanjangan, rol yang akan naik sampai ke puncak gigi sprocket. Hal ini yang bisa menyebabkan rantai meloncat keluar dari sprocket. Sehingga dibutuhkan untuk pengecekan pada pengujian tugas akhir tersebut.
Hasil eksperimen pada desain dan analisis data menggunakan pengujian lima variabel menunjukkan bahwa penggunaan daya antara 40 hingga 180 Watt menghasilkan efisiensi tertinggi, yaitu 1% sampai dengan 2%. Akibatnya, putaran yang dihasilkan tetap konstan atau stabil. Selain itu, perolehan viskositas oli yang diukur menggunakan termogun pada suhu 33°C menunjukkan hasil yang cocok dengan pelumas SAE 20.
==========================================================================================================================
In the current era of technology and industrial innovation, the Chain and Sprocket transmission system remains a very important component in various machines and mechanical devices. This research aims to increase higher efficiency in the Chain and Sprocket transmission system which can contribute to increasing productivity and also understand how inappropriate tension can cause damage to the Chain and Sprocket. This test also helps in checking for excessive damage.
This final project refers to the Chain and Sprocket transmission system by measuring and optimizing chain tension. This includes planning calculations on design power and torque up to the roll chain parameters that will be used. Checking chain lubrication is very necessary to reduce wear speed and power losses. Before wear, the chain roller hooks on the bottom surface of the sprocket tooth leg. There will be wear and elongation, the rollers will rise to the top of the sprocket teeth. This can cause the chain to jump out of the sprocket. So it is necessary to check the final assignment test.
The results of the experiments on design and data research using testing of five variables showed that the use of power between 40 to 180 Watts achieved the highest efficiency, ranging from 1% to 2%. As a result, the generated rotations remained constant or stable. Additionally, the oil viscosity measured using a infrared thermometer at 33 degrees Celsius shows results that are consistent with SAE 20 lubricant.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Perancangan, Sistem Transmisi, Chain and Sprocket. |
Subjects: | T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL262 Automobiles--Transmission devices--Design and construction. |
Divisions: | Faculty of Vocational > Mechanical Industrial Engineering (D4) |
Depositing User: | Alfareza Alfareza |
Date Deposited: | 07 Aug 2024 08:01 |
Last Modified: | 07 Aug 2024 08:01 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/113026 |
Actions (login required)
View Item |