Pengaruh Sistem Zonasi PPDB Terhadap Perubahan Pola Pergerakan Pelajar SMA Negeri Di Kota Surabaya

Kusumawardani, Larasati Asri (2024) Pengaruh Sistem Zonasi PPDB Terhadap Perubahan Pola Pergerakan Pelajar SMA Negeri Di Kota Surabaya. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08211940000077-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08211940000077-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Kota Surabaya sebagai kota terbesar kedua di Indonesia yang juga menjadi ibukota dari Provinsi Jawa Timur, menyebabkan kota ini menjadi pusat dari berbagai kegiatan di Jawa Timur, salah satunya yaitu kegiatan dengan maksud pendidikan. Hal ini menyebabkan adanya peningkatan volume kendaraan di Kota Surabaya, yang selanjutnya dapat menimbulkan kemacetan. Pergerakan yang ditimbulkan dari kawasan pendidikan secara teori lokasi dapat diminimalisir dengan penyediaan fasilitas pendidikan pada suatu lingkungan. Realita di lapangan menunjukkan adanya pergeseran preferensi orang tua dalam memilih fasilitas pendidikan. Hal tersebut menyebabkan panjang perjalanan bersekolah lebih besar dari yang seharusnya. Hadirnya kebijakan zonasi berpotensi untuk menciptakan pola distribusi pergerakan bersekolah yang lebih merata.
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh sistem zonasi PPDB terhadap perubahan pola pergerakan pelajar SMA Negeri di Kota Surabaya. Dengan 9 variabel (jarak, waktu, biaya, pemilihan moda, jenis kelamin, usia, pendapatan orang tua, kepemilikan kendaraan, dan kepemilikan SIM) yang dianalisis menggunakan statistik deskriptif, distribusi spasial, uji t dan uji proporsi dua sampel independen, serta analisis crosstab, menghasilkan kesimpulan bahwa Sistem Zonasi PPDB memberikan pengaruh yang signifikan terhadap perubahan jarak tempuh, waktu tempuh, dan biaya perjalanan. Sistem Zonasi juga berpengaruh signifikan terhadap perubahan penggunaan moda transportasi pribadi bermotor dan tidak bermotor. Dalam pemilihan moda setelah Zonasi PPDB, terdapat 3 variabel yang berpengaruh signifikan yaitu variabel jarak (sig 0.047), variabel biaya (sig 0.003), dan variabel kepemilikan kendaraan (sig 0.040).

==============================================================================================

Surabaya, as the second-largest city in Indonesia and the capital of East Java Province, serves as a central hub for various activities in the region, including educational activities. This has led to an increase in vehicle volume in Surabaya, which in turn can result in traffic congestion. The movement generated by educational areas can theoretically be minimized by providing educational facilities within the same environment. However, real-world observations show a shift in parents' preferences when choosing educational facilities, leading to longer travel times to school than necessary. The introduction of zoning policies has the potential to create a more balanced distribution pattern of school-related travel.
This study aims to analyze the impact of the zoning system for school admissions (PPDB) on changes in the movement patterns of public high school students in Surabaya. Using nine variables (distance, time, cost, mode choice, gender, age, parental income, vehicle ownership, and driver's license ownership), analyzed through descriptive statistics, spatial distribution, t-tests, independent two-sample proportion tests, and crosstab analysis, the study concludes that the PPDB zoning system significantly affects changes in travel distance, travel time, and travel costs. The zoning system also significantly impacts changes in the use of motorized and non-motorized personal transportation modes. After the implementation of the PPDB zoning, three variables showed significant effects on mode choice: distance (sig 0.047), cost (sig 0.003), and vehicle ownership (sig 0.040).

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: pendidikan, pola pergerakan, PPDB, SMA negeri, zonasi, movement pattern, public high school, school, zoning.
Subjects: H Social Sciences > HE Transportation and Communications > HE311.I4 Urban transportation
H Social Sciences > HE Transportation and Communications > HE336.C5 Choice of transportation
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Regional & Urban Planning > 35201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Larasati Asri Kusumawardani
Date Deposited: 07 Aug 2024 05:00
Last Modified: 07 Aug 2024 05:00
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/113262

Actions (login required)

View Item View Item