ANALYSIS IMPLEMENTATION OF FLETTNER ROTOR AS ADDITIONAL PROPULSION FOR 8800 DWT BULK CARRIER TO REDUCE FUEL CONSUMPTION

Fadhlurrohman, Bagas (2024) ANALYSIS IMPLEMENTATION OF FLETTNER ROTOR AS ADDITIONAL PROPULSION FOR 8800 DWT BULK CARRIER TO REDUCE FUEL CONSUMPTION. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5018201058_Undergraduate_Thesis copy.pdf] Text
5018201058_Undergraduate_Thesis copy.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (9MB) | Request a copy

Abstract

Saat ini emisi karbon telah menjadi isu global karena dianggap sebagai penyebab percepatan pemanasan global. Terlebih lagi pada tahun 2023, emisi karbon dari bahan bakar fosil akan meningkat hingga mencapai rekor tertinggi yaitu 40,6 miliar ton (36,8 miliar metrik ton) atau meningkat 1,1 persen dari tahun 2022. Kapal-kapal yang ada saat ini juga menjadi salah satu penyumbang emisi karbon. Perdagangan dengan menggunakan kapal juga diproyeksikan akan meningkat sekitar 50% pada tahun 2030 dibandingkan dengan tahun 2015 dan hal ini menjadi kekhawatiran banyak orang terkait perubahan iklim. Banyak upaya telah dilakukan untuk mengurangi emisi karbon dari bahan bakar fosil, baik dari segi inovasi pengembangan teknologi rendah karbon maupun regulasi. Salah satu contoh teknologi untuk mengurangi emisi karbon adalah dengan menambahkan daya propulsi rotor flettner. Prinsip kerja rotor flettner sendiri adalah menciptakan efek magnus. Efek magnus sangat bergantung pada putaran yang ditimbulkan oleh rotor layar. Saat badan rotor flettner berputar, aliran udara dari sisi kapal yang bergerak ke arah rotor flettner akan menarik udara dan memisahkan aliran angin ke satu sisi, akumulasi yang lebih besar, sehingga menimbulkan tekanan udara diferensial. Perbedaan tekanan ini membuat benda yang berputar bergerak ke sisi bertekanan rendah yang mana hambatannya paling kecil. Kehadiran rotor flettner juga dapat mengoptimalkan ukuran mesin dan daya yang lebih kecil sehingga emisi yang dihasilkan lebih kecil. Konsep ini memungkinkan terciptanya efisiensi dalam konsumsi bahan bakar yang berdampak positif pada pengurangan emisi gas buang.

==============================================================

Currently, carbon emissions have become a global issue because they are considered to be the cause of accelerating global warming. Moreover, in 2023, carbon emissions from fossil fuels will increase to a record high of 40.6 billion tons (36.8 billion metric tons), an increase of 1.1 percent from 2022. Current ships are also one of the one contributor to carbon emissions. Trade using ships is also projected to increase by around 50% in 2030 compared to 2015 and this is a concern for many people regarding climate change. Many efforts have been made to reduce carbon emissions from fossil fuels, both in terms of innovation in the development of low-carbon technology and regulations. One example of technology to reduce carbon emissions is by adding flettner rotor propulsion power. The principle of the flettner rotor itself is to create a magnus effect. The Magnus effect is highly dependent on the rotation caused by the sail rotor. When the flettner rotor body rotates, the air flow from the side of the ship moving towards the flettner rotor will attract air and separate the wind flow to one side, a larger accumulation, giving rise to differential air pressure. This pressure difference makes the rotating object move towards the low-pressure side where the resistance is the least. The presence of a flettner rotor can also optimize engine size and smaller power so that the emissions produced are smaller. This concept makes it possible to create efficiency in fuel consumption which has a positive impact on reducing gas emissions.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Gas Emission, Magnus Effect, Optimize, Efficiency, Flettener Rotor Emisi Gas, Efek Magnus, Optimalisasi, Efisiensi, Rotor Flettner
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA357 Computational fluid dynamics. Fluid Mechanics
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Bagas Fadhlurrohman
Date Deposited: 09 Aug 2024 08:45
Last Modified: 09 Aug 2024 08:45
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/113334

Actions (login required)

View Item View Item