Analisis Traffic Based Model Untuk Kecelakaan Kapal Ferry Di Jalur Merak-Bakauheni

Muhammad, Kelana Cahaya (2024) Analisis Traffic Based Model Untuk Kecelakaan Kapal Ferry Di Jalur Merak-Bakauheni. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5019201059-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5019201059-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Merak-bakauheni merupakan salah satu jalur pelayaran tersibuk di Indonesia. Jalur ini sering dilalui oleh kapal, terutama kapal Ferry dan Ro-Ro sebagai akses penyeberangan dari Jawa ke Sumatera. Jalur ini berada pada Selat Sunda yang memiliki tingkat kepadatan kapal yang tinggi. Selain itu, jalur merak-bakauheni ini mempunyai probabilitas tubrukan kapal yang cukup tinggi ditinjau dari kepadatan kapal yang ada serta rekam historis yang menunjukkan cukup sering terjadi tubrukan kapal pada area tersebut. Oleh karena itu, akan dilakukan analisis probabilitas dan konsekuensi pada penelitian ini, dengan tujuan mengetahui estimasi tingkat frekuensi tubrukan kapal yang terjadi selama satu tahun, beserta dengan dampak yang terjadi pada tubrukan tersebut. Analisis probabilitas akan dilakukan dengan menggunakan Traffic Based Model, sedangkan analisis konsekuensi akan dilakukan dengan menggunakan software ANSY sebagai media untuk simulasi 3D kapal. Hasil menunjukkan probabilitas head-on, overtaking, dan crossing secara berturut-turut adalah 0,0652827, 0,0168664, dan 0,106833 untuk skenario 1, sedangkan untuk skenario 2 adalah 0,0656066, 0,020929, dan 0,10147 ships/year. Untuk hasil perhitungan energi terdisipasi akibat tubrukan kapal dengan menggunakan skenario crossing 2, didapatkan hasil sebesar 29,100549 MJ. Untuk analisis konsekuensi kapal menghasilkan hasil berupa total deformasi, directional deformasi, dan equivalent stress sebesar 37,481 x 10-3 m, 12,906 x 10-3 m, dan 1,1143 x 109 Pa. Dengan semua hasil yang diperoleh, dapat disimpulkan menggunakan risk matrix bahwa jalur merak-bakauheni termasuk kedalam area high risk level. Rekomendasi untuk mitigasi, adalah dengan menerapkan regulasi oleh VTS, batas kecepatan kapal pada area tertentu dengan tidak lebih dari 12 knots, dan juga program kesehatan untuk awak kapal.
========================================================================================================================
Merak-Bakauheni is one of the busiest shipping lanes in Indonesia. This route is often traveled by ships, especially Ferry and Ro-Ro ships as access to crossings from Java to Sumatra. This route is located in the Sunda Strait which has a high level of ship density. In addition, the Merak-Bakauheni route has a fairly high probability of ship collision in terms of the existing ship density and historical records that show quite frequent ship collisions in the area. Therefore, a probability and consequence analysis will be conducted in this study, with the aim of knowing the estimated frequency level of ship collisions that occur during one year, along with the impacts that occur in the collision. The probability analysis will be carried out using the Traffic Based Model, while the consequence analysis will be carried out using ANSYS software as a medium for 3D simulation of ships. The results show the probability of head-on, overtaking, and crossing are 0.0652827, 0.0168664, and 0.106833 for scenario 1, while for scenario 2 are 0.065607, 0.020929, and 0.10147 ships/year, respectively. For the calculation of dissipated energy due to ship collision using crossing scenario 2, the result was 29.100549 MJ. The consequence analysis of the ship produced results in the form of total deformation, directional deformation, and equivalent stress of 37.481 x 10-3 m, 12.906 x 10-3 m, and 1.1143 x 109 Pa, respectively. With all the results obtained, it can be concluded using the risk matrix that the Merak-Bakauheni route is included in the high risk level area. Recommendations for mitigation are to implement a regulation according to Vessel Traffic Service (VTS), ship speed limits in certain areas with the limit of 12 knots, and also a health program for ship crews.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: analisis probabilitas, ANSYS, Selat Sunda, tubrukan kapal, probability analysis, ANSYS, Sunda Strait, Ship collision
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T174.5 Technology--Risk assessment.
T Technology > T Technology (General) > T57.62 Simulation
V Naval Science > VK > VK200 Merchant marine--Safety measures
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM293 Shipping--Indonesia--Safety measures
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM381 Passenger ships
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Kelana Cahaya Muhammad
Date Deposited: 07 Aug 2024 06:50
Last Modified: 25 Sep 2024 02:37
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/113413

Actions (login required)

View Item View Item