Adifatama, Alifiansyah Surya (2024) Studi Pengaruh Penguatan Pada Struktur Lambung Berbahan HDPE Terhadap Deformasi Kapal Menggunakan Metode Elemen Hingga. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
5018201098-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2026. Download (9MB) | Request a copy |
Abstract
Proses perancangan kapal merupakan tahap awal yang krusial dalam pembuatan kapal, di mana penentuan dimensi kapal harus sesuai dengan tujuan dan kebutuhan kapal yang akan diproduksi. Meskipun dimensi kapal telah dihitung dengan cermat, perubahan dimensi selama masa operasional masih mungkin terjadi dan berdampak pada tegangan struktur kapal. Kapal berbahan High Density Polyethylene (HDPE) dipilih sebagai objek penelitian karena kekuatan mekanik dan ketahanannya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penambahan penguatan pada lambung kapal berbahan HDPE terhadap kekuatan kapal dan mengurangi deformasi yang terjadi. Analisis dilakukan menggunakan metode elemen hingga pada variasi kapal dengan panjang berbeda yaitu 6 m, 10,4 m, 16 m, dan 24 m, serta membandingkan penguatan menggunakan aluminium dan baja. Penelitian menunjukkan bahwa penambahan penguatan pada lambung kapal berbahan HDPE secara signifikan mengurangi deformasi. 2. Pada variasi kapal 6 m didapatkan penguatan paling optimal pada kapal yaitu pada variasi material baja ketebalan 6 mm dengan deformasi maksimum sebesar 2,321 mm. Lalu, untuk variasi model kapal 10,4 m didapatkan penguatan paling optimal pada kapal yaitu pada variasi material alumunium ketebalan 6 mm dengan deformasi maksimum sebesar 3,357 mm. Kemudian untuk variasi model kapal 16 m didapatkan penguatan paling optimal pada kapal yaitu pada variasi material baja ketebalan 6 mm dengan deformasi maksimum sebesar 11,354 mm. Untuk variasi model kapal 24 m didapatkan penguatan paling optimal pada kapal yaitu pada variasi material baja ketebalan 8 mm dengan deformasi maksimum sebesar 41,263 mm.
==================================================================================================================
The ship design process is a crucial initial stage in shipbuilding, where the determination of ship dimensions must align with the intended purpose and requirements of the vessel to be produced. Despite the precise calculation of ship dimensions, dimensional changes during operational periods may still occur and impact the ship's structural stress. High Density Polyethylene (HDPE) ships are chosen as the object of study due to their mechanical strength and durability. This research aims to determine the effect of adding reinforcement to the hull of HDPE ships on the ship's strength and to reduce the deformation that occurs. The analysis is conducted using the finite element method on ship variations with different lengths, namely 6 m, 10.4 m, 16 m, and 24 m, and comparing reinforcements using aluminum and steel. The study shows that adding reinforcement to the HDPE hull significantly reduces deformation. For the 6 m ship variation, the most optimal reinforcement is achieved with 6 mm thick steel, resulting in a maximum deformation of 2.321 mm. For the 10.4 m ship variation, the most optimal reinforcement is achieved with 6 mm thick aluminum, resulting in a maximum deformation of 3.357 mm. For the 16 m ship variation, the most optimal reinforcement is achieved with 6 mm thick steel, resulting in a maximum deformation of 11.354 mm. For the 24 m ship variation, the most optimal reinforcement is achieved with 8 mm thick steel, resulting in a maximum deformation of 41.263 mm.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | HDPE, kapal patroli, tegangan, deformasi, patrol boats, stress, deformation |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM156 Naval architecture |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Alifiansyah Surya Adifatama |
Date Deposited: | 08 Aug 2024 02:58 |
Last Modified: | 25 Sep 2024 01:52 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/113604 |
Actions (login required)
View Item |