Pemilihan Skema Asuransi Sebagai Upaya Mitigasi Risiko Berdasarkan Klasterisasi Risiko Kapal Pelayaran Rakyat Di Laut Jawa

Permana, Hilal (2024) Pemilihan Skema Asuransi Sebagai Upaya Mitigasi Risiko Berdasarkan Klasterisasi Risiko Kapal Pelayaran Rakyat Di Laut Jawa. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5019201065-Undergradute_Thesis.pdf] Text
5019201065-Undergradute_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Pelayaran rakyat adalah aktivitas yang dilakukan oleh masyarakat dengan kapal layar maupun motor sederhana berbendera Indonesia dengan ukuran tertentu. Menurut data dari KNKT, terdapat 186 insiden kecelakaan kapal di Laut Jawa selama periode 2018-2020 yang melibatkan kapal-kapal pelayaran rakyat. Pada penelitian ini akan dilakukan klasterisasi risiko dengan menggunakan metode K-Means dan menentukan skema asuransi yang didasarkan faktor ekonomi menggunakan metode Analytical Hierarchy Process (AHP). Klasterisasi yang dilakukan ini dibagi menjadi 3 bagian, risiko tinggi, sedang, dan rendah. Atribut yang digunakan untuk menentukan klasterisasi ini adalah usia kapal, ukuran kapal, frekuensi kedatangan kapal dan jarak pelayaran. Setelah itu, dengan adanya klaster ini untuk memudahkan pemilihan asuransi sebagai mitigasi risiko. Pemilihan asuransi ini didasarkan pada kriteria teknis, risiko, operasional, dan nilai pertanggungan yang mempengaruhi pemilihannya.. Usulan pemilihan asuransi setiap klaster ini nantinya akan diberi 3 pilihan asuransi seperti asuransi marine hull & machinery all risk, asuransi marine hull & machinery total loss only, dan asuransi marine cargo. Setelah itu, dilanjutkan dengan perhitungan rate premi masing-masing kapal dengan mempertimbangkan aspek ukuran, usia, area pelayaran, jarak pelayaran, dan kelengkapan surat kapal. Hasil dari klasterisasi risiko kapal pelayaran rakyat ini adalah klaster risiko rendah berjumlah 59 kapal, klaster risiko sedang 64 kapal, dan klaster risiko tinggi 13 kapal. Skema asuransi yang terpilih utnuk klaster rendah adalah total loss only dengan rata-rata rate premi 1,58%, klaster risiko sedang total loss only dengan rate premi 1,7%, dan klaster risiko tinggi all risk dengan rate premi 2,5%.
=================================================================================================================================
Traditional passenger shipping is an activity carried out by the community using simple sailboats or motorboats flying the Indonesian flag, within certain size limits. According to data from the KNKT, there were 186 ship accidents in the Java Sea involving traditional passenger ships during the period of 2018-2020. This study will conduct risk clustering using the K-Means method and determine an insurance scheme based on economic factors using the Analytical Hierarchy Process (AHP) method. The clustering will be divided into three categories: high risk, medium risk, and low risk. The attributes used to determine this clustering are ship age, ship size, frequency of ship arrivals, and sailing distance. Subsequently, this clustering will facilitate the selection of insurance as a risk mitigation measure. The selection of insurance will be based on technical criteria, risk, operational factors, and coverage value that influence the decision. Each cluster will be given three insurance options: marine hull & machinery all risk insurance, marine hull & machinery total loss only insurance, and marine cargo insurance. Following this, the premium rate for each ship will be calculated by considering aspects such as size, age, sailing area, sailing distance, and completeness of ship documents. The results of the risk clustering for traditional passenger ships are as follows: 59 ships in the low-risk cluster, 64 ships in the medium-risk cluster, and 13 ships in the high-risk cluster. The selected insurance scheme for the low-risk cluster is total loss only with an average premium rate of 1.58%, for the medium-risk cluster it is total loss only with a premium rate of 1.7%, and for the high-risk cluster, it is all risk with a premium rate of 2.5%.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: AHP, K-Means, Pelayaran Rakyat, Rate Premi, Skema Asuransi, Insurance scheme, Premium rate, Traditional Ship
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM293 Shipping--Indonesia--Safety measures
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Hilal Permana
Date Deposited: 28 Aug 2024 02:35
Last Modified: 28 Aug 2024 02:35
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/113916

Actions (login required)

View Item View Item