Perancangan Model Distribusi LNG dan Kapal LNG untuk PLTG Siantan

Schumacher, Gorby (2024) Perancangan Model Distribusi LNG dan Kapal LNG untuk PLTG Siantan. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya.

[thumbnail of 5019201118-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5019201118-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (20MB) | Request a copy

Abstract

Indonesia adalah negara yang kaya akan Sumber daya Alamnya terutama pada ebnergi Batu bara, dan Gas Alam. Sejak dahulu konsumsi yang signifikan berada di sektor transportasi, industri, dan rumah tangga. Cadangan gas alam yang melimpah di negara ini menawarkan peluang untuk pertumbuhan industri dan pengurangan emisi. Melalui peraturan pemerintah Nomor 2.K/TL.01/MEM/.L/2022, menuntut poeralihan penggunaan bahan bakar di pembangkit. Namun, rantai pasokan gas LNG memerlukan perencanaan yang cermat, terutama untuk pembangkit listrik yang terletak di daerah terpencil dengan kondisi lingkungan yang tidak menguntungkan.Studi ini berfokus pada pemilihan kapal, perencanaan terminal, dan analisis ekonomi untuk memastikan kelayakan rantai pasokan LNG. Dengan pendekatan AHP untuk penentuan tipe kapal dan kebutuhannya. Distribusi yang dipilih adalah LCT sepanjang 300 ft dengan tangki ISO 189 yang dimuat dan dikirim setiap 19 hari. Terminal dirancang dengan tiga fasilitas utama yang mencakup area penerimaan, area penyimpanan, dan area unit regasifikasi, dengan peralatan 3 AAV yang memiliki kapasitas 1800 Nm³/jam. Biaya tol yang didapatkan adalah dengan margin 4,099 $/MMBTU, dan IRR adalah 11% dengan periode pengembalian 7 tahun, dan masih memiliki margin 1.2% dari WACC referensi.
========================================================================================================================
Indonesia is a country rich in natural resources, particularly in coal and natural gas. Historically, significant consumption has been in the transportation, industrial, and household sectors. The abundant natural gas reserves in the country offer opportunities for industrial growth and emission reduction. Through Government Regulation No. 2.K/TL.01/MEM/.L/2022, the government demands a transition in fuel usage at power plants. However, the LNG supply chain requires careful planning, especially for remote power plants with unfavourable environmental conditions. This study focuses on selecting ships, planning terminals, and economic analysis to ensure the feasibility of the LNG supply chain. Using AHP for determining the type of ship and its requirements, the chosen distribution is an LCT 300 ft with ISO 189 tanks loaded and shipped every 19 days. The terminal is designed with three main facilities: reception area, storage area, and regasification unit area, equipped with three AAV units with a capacity of 1800 Nm³/hour. The toll cost obtained is with a margin of $4,099/MMBTU, and the IRR is 11% with a return period of 7 years, still maintaining a margin of 1.2% from the reference WACC.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Rantai pasok, LNG, Pembangkit
Subjects: T Technology > TP Chemical technology > TP761.L5 Liquefied natural gas
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Gorby Schumacher
Date Deposited: 06 Aug 2024 00:52
Last Modified: 06 Aug 2024 00:52
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/113972

Actions (login required)

View Item View Item