Modifikasi Desain Tata Letak Peralatan Keselamatan Ferry Ro-Ro untuk Efisiensi Waktu Evakuasi Menggunakan Agent Based Model Simulation

Siagian, Oliver Syakrim (2024) Modifikasi Desain Tata Letak Peralatan Keselamatan Ferry Ro-Ro untuk Efisiensi Waktu Evakuasi Menggunakan Agent Based Model Simulation. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5018201051_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5018201051_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (11MB) | Request a copy

Abstract

Sering kali kecelakaan kapal penyeberangan menelan banyak korban jiwa, hal tersebut terjadi karena waktu evakuasi untuk meninggalkan kapal memakan waktu lama karena adanya kepadatan atau kemacetan pada jalur evakuasi menuju stasiun embarkasi. Maka dari itu perlu dilakukan modifikasi untuk desain tata letak peralatan keselamatan yang diharapkan dapat menjadi acuan untuk diterapkan, agar proses evakuasi berjalan baik dan lancar. Dengan begitu tingkat keamanan saat evakuasi akan meningkat dan dapat mengurangi korban jiwa. Metode yang digunakan dalam yaitu Agent Based Model Simulation, adapun data yang dikumpulkan yaitu safety plan, kecepatan berjalan penumpang (dikelompokan menjadi 6 kelompok berdasarkan usia dan jenis kelamin) dan distribusi penumpang di setiap ruangan dan dek. Pada Tugas Akhir ini akan dilakukan analisis terhadap waktu simulasi untuk kapal existing dan kapal setelah dimodifikasi dengan 4 skenario yaitu skenario utama (akses evakuasi normal) dan sekunder (salah satu akses evakuasi tak berfungsi) seperti yang disarankan oleh IMO MSC/Circ.1. 1533. Pada tahap selanjutnya simulasi dapat dilakukan dan hasil waktu evakuasi kapal dievaluasi menggunakan performance standard untuk kapal existing dan modifikasi. Dari simulasi yang dilakukan didapatkan perbedaan hasil waktu evakuasi untuk kapal existing dan modifikasi dengan efisiensi waktu evakuasi sebesar 18,2%, untuk case 1 (Night), case 2 (Day) 23,6%, case 3 (Night) 41,4% dan case 4 (Day) 42,2%.
==================================================================================================================
Ferry Ro-Ro accidents frequently result in significant loss of life. This issue arises due to the prolonged evacuation times caused by congestion or blockages in the evacuation routes leading to the embarkation stations. Consequently, it is imperative to modify the design layout of safety equipment to serve as a guideline for implementation, ensuring a smooth and efficient evacuation process. Such improvements are expected to enhance evacuation safety and reduce the number of casualties. The methodology employed in this study is Agent-Based Model Simulation. The data collected includes the safety plan, passenger walking speeds (categorized into six groups based on age and gender), and the distribution of passengers in various rooms and decks. This final project analyzes the simulation times for the existing ship and modification under four scenarios: the primary scenario (normal evacuation access) and secondary scenarios (one evacuation access is non-functional), as recommended by IMO MSC/Circ.1.1533. In the subsequent phase, simulations will be conducted, and the evacuation times will be evaluated against performance standards for both existing and modified ships. The simulations revealed differences in evacuation times between the existing and modified ships, with time efficiency improvements of 18.2% for Case 1 (Night), 23.6% for Case 2 (Day), 41.4% for Case 3 (Night), and 42.2% for Case 4 (Day).

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Ship Accident, Passenger Evacuation, Evacuation Simulation, Evacuation Efficiency,Kecelakaan kapal, Evakuasi Penumpang, Simulasi Evakuasi, Efisiensi Evakuasi
Subjects: V Naval Science > VK > VK200 Merchant marine--Safety measures
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM381 Passenger ships
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM761 Stability of ships
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Oliver Syakrim Siagian
Date Deposited: 12 Aug 2024 08:40
Last Modified: 12 Aug 2024 08:40
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/114120

Actions (login required)

View Item View Item