Studi Dan Pengembangan Perangkat Lunak Untuk Evaluasi Otomatis Contrast-To-Noise Ratio Dan Geometric Distortion Magnetic Resonance Imaging 1.5 Tesla Pada Fantom

Barraq, Mu'ammar Barraq (2024) Studi Dan Pengembangan Perangkat Lunak Untuk Evaluasi Otomatis Contrast-To-Noise Ratio Dan Geometric Distortion Magnetic Resonance Imaging 1.5 Tesla Pada Fantom. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5001201123_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5001201123_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Magnetic Resonance Imaging (MRI) adalah alat diagnostik medis utama yang menghasilkan citra. Citra yang dihasilkan perlu dilakukan evaluasi agar MRI tetap mengeluarkan citra yang sesuai dengan standar. Quality Assurance (QA) dan Quality Control (QC) adalah hal yang perlu dilakukan untuk menjaga citra yang dihasilkan tetap pada standar dan menghindari kesalahan yang bisa saja terjadi ketika menganalisa pasien. Pada pengujian QA dan QC pada MRI menggunakan fantom dan kali ini menggunakan fantom Siemens dengan sistem uji parameter Geometric Distortion dan Contrast-to-Noise Ratio (CNR). Pada penelitian kali ini dilakukan pengembangan perangkat lunak untuk melakukan pengujian QA/QC secara otomatis pada citra MRI yang berkekuatan 1.5 T. Hasil yang didapatkan pada pengujian Cotrast-to-Noise Ratio (CNR) menggunakan perangkat lunak QA/QC MRI otomatis dapat berjalan dengan baik serta mendapatkan hasil yang sangat memuaskan. Kemudian, pengujian Geometric Distortion didapatkan hasil dari semua data citra MRI < 2 %. Hasil tersebut sesuai dengan standar nilai yang bisa diterima pada pengujian Geometric Distortion. Dengan mengembangkan perangkat lunak otomatis ini dalam melakukan pengujian QA dan QC MRI diharapkan dapat mendukung dalam melakukan pengujian yang lebih efisien dan lebih produktif.
==============================================================================================================================
Magnetic Resonance Imaging (MRI) is a primary medical diagnostic tool that produces images. The resulting image needs to be evaluated so that MRI continues to produce images that comply with standards. Quality Assurance (QA) and Quality Control (QC) are things that need to be done to keep the resulting images up to standard and avoid errors that could occur when analyzing patients. In QA and QC testing on MRI using a phantom and this time using a Siemens phantom with a Geometric Distortion and Contrast-to-Noise Ratio (CNR) parameter test system. In this research, software was developed to carry out automatic QA/QC testing on MRI images with a strength of 1.5 T. The results obtained from Cotrast-to-Noise Ratio (CNR) testing using automatic QA/QC MRI software can run well. and get very satisfying results. Then, Geometric Distortion testing obtained results from all MRI image data < 2%. These results are in accordance with the standard values that can be accepted in the Geometric Distortion test. By developing this automatic software for conducting QA and QC MRI testing, it is hoped that it can support conducting more efficient and more productive testing.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Quality Control, Quality Assurance, Geometric Distortion, Contast-to-Noise Ratio
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC78.7.N83 Magnetic resonance imaging.
Divisions: Faculty of Science and Data Analytics (SCIENTICS) > Physics > 45201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mu'ammar Barraq Alghozi
Date Deposited: 20 Aug 2024 07:24
Last Modified: 20 Aug 2024 07:24
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/114230

Actions (login required)

View Item View Item