Tysa, Davito Azhar Fathi Ananda (2024) Desain dan Ananlisis Respon Dinamis pada Sistem Suspensi Baterai Kendaraan Listrik dengan Menggunakan Rubber Damper. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
5007201130-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2026. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis respon dinamis dari sistem suspensi baterai kendaraan listrik menggunakan rubber damper. Dalam era perkembangan otomotif yang pesat, kendaraan listrik semakin populer di Indonesia. Sebagai komponen utama kendaraan listrik, baterai memegang peranan penting tidak hanya sebagai penyimpanan energi tetapi juga sebagai pelindung dari guncangan dan getaran jalan. Untuk itu, penelitian ini menggunakan dua jenis rubber damper, yaitu LF400 dan ST-3. Pada penelitian ini, variasi rubber damper diadopsi dari katalog Renner Rubber Products dan desain baterai diambil dari 48V 40AH Li-ion Intelligent Robot AGV Battery Pack. Pengujian dilakukan untuk mengevaluasi performa suspensi dalam mengurangi getaran yang berlebihan. Analisis dilakukan dengan memodelkan sistem suspensi baterai menggunakan Solidworks 2020 dan mengimpor model tersebut ke ANSYS untuk simulasi. Metode yang digunakan meliputi pengujian struktur statik untuk mendapatkan nilai tegangan ekuivalen von-Mises, analisis modal untuk mengetahui frekuensi natural dan mode shape, serta analisis respon harmonik untuk memahami dampak beban dinamis. Berdasarkan hasil simulasi respon dinamis pada berbagai kondisi, rubber damper ST-3 terbukti lebih efektif dalam meredam getaran dibandingkan LF400, dengan amplitudo deformasi dan akselerasi yang lebih rendah serta nilai RMS yang lebih baik pada time domain. Frekuensi natural deformasi dan akselerasi untuk LF400 cenderung berada di 11 Hz, sementara untuk ST-3 berada di 19 Hz, menunjukkan bahwa LF400 lebih rentan terhadap resonansi pada frekuensi yang lebih rendah. Analisis IRI menunjukkan bahwa LF400 tidak cocok digunakan pada kondisi jalan tol dengan indeks sedang dan buruk, serta di jalanan kota dan outdoor dengan indeks buruk pada kecepatan tertentu. Di sisi lain, ST-3 tidak cocok digunakan di jalan tol dengan indeks buruk pada kecepatan 80 km/jam dan di jalan outdoor dengan indeks buruk pada kecepatan 30-40 km/jam, namun cocok untuk semua kondisi jalanan kota tanpa mengalami frekuensi resonansi. Secara keseluruhan, ST-3 lebih unggul dalam meredam getaran di berbagai kondisi uji, menjadikannya pilihan yang lebih baik untuk aplikasi yang membutuhkan pengendalian getaran yang efektif.
===================================================================================================================================
This research aims to analyse the dynamic response of the electric vehicle battery suspension system using rubber dampers. In the era of rapid automotive development, electric vehicles are becoming increasingly popular in Indonesia. As the main component of electric vehicles, the battery plays a crucial role not only as an energy storage unit but also as a protector against road shocks and vibrations. Therefore, this study uses two types of rubber dampers, LF400 and ST-3. In this research, the rubber damper variations are adopted from the Renner Rubber Products catalogue, and the battery design is based on the 48V 40AH Li-ion Intelligent Robot AGV Battery Pack. The testing was conducted to evaluate the performance of the suspension in reducing excessive vibrations. The analysis was carried out by modelling the battery suspension system using SolidWorks 2020 and importing the model into ANSYS for simulation. The methods used include static structural testing to obtain the equivalent von-Mises stress values, modal analysis to determine the natural frequency and mode shape, and harmonic response analysis to understand the impact of dynamic loads. Based on the dynamic response simulation results under various conditions, the ST-3 rubber damper proved to be more effective in damping vibrations compared to the LF400, with lower deformation and acceleration amplitudes, as well as better RMS values in the time domain. The natural deformation and acceleration frequencies for LF400 tend to be at 11 Hz, while for ST-3 they are at 19 Hz, indicating that LF400 is more prone to resonance at lower frequencies. The IRI analysis shows that LF400 is not suitable for use on toll roads with moderate and poor indices, as well as in city and outdoor roads with poor indices at certain speeds. On the other hand, ST-3 is not suitable for use on toll roads with poor indices at 80 km/h and on outdoor roads with poor indices at 30-40 km/h, but it is suitable for all city road conditions without experiencing resonance frequencies. Overall, ST-3 is superior in damping vibrations across various test conditions, making it a better choice for applications requiring effective vibration control.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Rubber Damper, Battery Pack, Respon Dinamis, Harmonic Response, Pembebanan dinamis Rubber Damper, Battery Pack, Dynamic Response, Harmonic Response, Dynamic Loading |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA355 Vibration. |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Mechanical Engineering > 21201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Davito Azhar Fathi Ananda Tysa |
Date Deposited: | 11 Aug 2024 05:30 |
Last Modified: | 11 Sep 2024 03:19 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/114683 |
Actions (login required)
View Item |