Kamase, Kayana Shatila (2024) Analisis Penerapan Terminal Booking System (TBS) pada Pelabuhan Tanjung Priok. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
5021201017-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2026. Download (6MB) | Request a copy |
Abstract
PT IPC TPK Tanjung Priok membuka waktu open stack selama 5 hari sebelum kapal sandar, dengan begitu truk datang secara acak dalam 5 hari tersebut. Pada kenyataannya yang sering terjadi adalah truk datang pada waktu yang sama, menyebabkan antrean Panjang dan produktivitas RTG tidak rata. Maka dari itu, tujuan dari penelitian ini adalah penerapan Terminal Booking System dengan harapakan dapat menyelesaikan masalah tersebut. Metode yang digunakan yaitu Discrete Event Simulation dan Gap Analysis. Simulasi menggunakan aplikasi AnyLogic untuk menerapkan 4 skenario. Dimana skenario 1 yaitu truk 100% menggunakan TBS, skenario 2 yaitu 70% truk menggunakan TBS & 30% truk menggunakan gate biasa, skenario 3 yaitu 30% truk menggunakan TBS & 70% truk menggunakan gate biasa, skenario 4 yaitu skenario 1 + gangguan pada alat bongkar muat, dan skenario 5 yaitu skenario 2 + kedatangan 100 truk. Berdasarkan skenario yang telah dibuat skenario 1 yaitu skenario kedatangan truk 100% menggunakan Terminal Booking System (TBS) adalah yang terbaik, karena pembagian kedatangan membuat tidak adanya antrean dan TBS membuat proses gate in lebih cepat yaitu 30-60 detik, dan skenario ini membuat produktivitas RTG menjadi lebih rata karena kedatangan truk yang juga rata.
======================================================================================================================================
PT IPC TPK Tanjung Priok opens an open stack period for 5 days before the vessel docks, allowing trucks to arrive randomly during those days. In practice, trucks often arrive simultaneously, leading to long queues and uneven RTG productivity. Therefore, the purpose of this study is to implement a Terminal Booking System (TBS) to address this issue. The methods used include Discrete Event Simulation and Gap Analysis. The simulation, using AnyLogic software, tests four scenarios: Scenario 1 where 100% of trucks use TBS, Scenario 2 where 70% of trucks use TBS and 30% use the regular gate, Scenario 3 where 30% of trucks use TBS and 70% use the regular gate, Scenario 4 which is Scenario 1 with equipment breakdowns, and Scenario 5 which is Scenario 2 with an additional 100 trucks arriving. The best scenario is Scenario 1, where 100% of trucks use the Terminal Booking System (TBS). This scenario prevents queues and speeds up the gate-in process to 30-60 seconds, resulting in more consistent RTG productivity due to evenly distributed truck arrivals.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Queue, Terminal Booking System, Discrete Event Simulation, Antrean, Terminal Booking System, Discrete Event Simulation |
Subjects: | T Technology > T Technology (General) > T57.62 Simulation T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE228.3 Intelligent transportation systems. T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL725.3 Traffic Control V Naval Science > VK > VK358 Marine terminals |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Transportation Engineering > 21207-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Kayana Shatila Kamase |
Date Deposited: | 13 Aug 2024 06:05 |
Last Modified: | 29 Aug 2024 07:24 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/114791 |
Actions (login required)
View Item |