Pemodelan Tingkat Stres Mahasiswa dengan Pendekatan Regresi Probit Ordinal (Studi Kasus: Mahasiswa Fakultas Sains dan Analitika Data ITS)

Anindya, Larasati Putri (2024) Pemodelan Tingkat Stres Mahasiswa dengan Pendekatan Regresi Probit Ordinal (Studi Kasus: Mahasiswa Fakultas Sains dan Analitika Data ITS). Other thesis, Institut Tekonologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5003201107-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5003201107-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (4MB)

Abstract

Perguruan tinggi merupakan fase kritis dalam perkembangan seorang mahasiswa. Perguruan tinggi dapat ibaratkan seperti lingkungan kompleks yang sering kali membawa tekanan yang besar bagi mahasiswa dari berbagai aspek, baik dari segi akademis maupun sosial. Seperti semua orang, mahasiswa mengalami emosi positif dan negatif. Salah satu bentuk emosi negatif yang umum dijumpai pada mahasiswa adalah stres. Stres merupakan suatu keadaan di mana seseorang tidak mampu mencocokkan suatu hal antara kemampuan atau tuntutan yang diterima setiap individu sehingga menimbulkan kecemasan negatif pada diri sendiri. Dalam penelitian ini, tingkat stres diukur menggunakan Depression Anxiety Stress Scale 42 (DASS-42). Penelitian ini menggunakan data primer yang dikumpulkan melalui survei. Penelitian ini dilakukan menggunakan pendekatan regresi probit ordinal dengan tiga tingkatan variabel respon, yaitu stres normal, stres sedang, dan stres parah. Terdapat lima variabel signifikan yang diperoleh dari hasil pemodelan, yaitu jenis kelamin, angkatan, move on, depresi, dan kecemasan. Adapun akurasi model dalam mengklasifikasikan tingkat stres pada mahasiswa Fakultas Sains dan Analitika Data (FSAD) Institut Teknologi Sepuluh Nopember (ITS) adalah 60,3%.
=================================================================================================
College is a critical phase in a student’s development. Higher education can be likened to a complex environment that often brings great pressure to students from various aspects, both academically and socially. Like all people, college students experience positive and negative emotions. One form of negative emotion commonly found in students is stress. Stress is a situation where a person is unable to match the abilities or demands received by each individual, thereby causing negative anxiety for oneself. In this study, stress levels were measured using the Depression Anxiety Stress Scale 42 (DASS-42). This research uses primary data collected through surveys. This research was conducted using an ordered probit regression approach with three levels of response variables, namely normal stress, moderate stress and severe stress. There are five significant variables obtained from the modeling results, such as gender, entrance year, moving on, depression and anxiety. The accuracy of the model in classifying stress levels in students of the Faculty of Science and Data Analytics (FSAD) of the Sepuluh Nopember Institute of Technology (ITS) is 60.3%.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: DASS, mental health, ordered probit regression, stress, student, DASS, kesehatan mental, mahasiswa, regresi probit ordinal, stres
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA278.2 Regression Analysis. Logistic regression
Divisions: Faculty of Science and Data Analytics (SCIENTICS) > Statistics > 49201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Larasati Putri Anindya
Date Deposited: 09 Aug 2024 03:47
Last Modified: 09 Aug 2024 03:47
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/115003

Actions (login required)

View Item View Item