Analysis Of Competition Between Land Transport And Sea Transport In North Kolaka District

Syah, Bayu Saputra (2024) Analysis Of Competition Between Land Transport And Sea Transport In North Kolaka District. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6021221003-Master_Thesis.pdf] Text
6021221003-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

This thesis investigates the competition between land and sea transport in North Kolaka Regency, focusing on the impact of service time on passenger transport choices. This research aims to evaluate stakeholders' land and sea transport usage assessment, with the primary objective of improving service quality. One of the proposed recommendations is the development of sea transport in North Kolaka. A quantitative mixed with qualitative research method was utilized using a Likert-scale questionnaire to collect data on passenger perceptions of service time availability, flexibility, and performance. The conceptual model developed in this study states that service time, which includes availability, flexibility, and performance, directly affects passengers' transport choices. The research identified several key challenges, including long waiting times, limited ferry capacity, and low-cost efficiency compared to land transport. These issues cause inconvenience and uncertainty for passengers, reducing the attractiveness of sea transport. In addition, poor road infrastructure in some remote areas of North Kolaka lengthens the travel time of land journeys and increases the risk of accidents. The research findings show that high service time availability increases passengers' comfort and trust, making them more likely to choose a particular mode of transport. Flexibility in service times allows passengers to plan their journeys better, increasing satisfaction and preference for the mode of transport. High performance in terms of punctuality and speed of travel increases passengers' trust and satisfaction, thus making the mode of transport more attractive. The results of this study are expected to provide a better understanding of how land and sea transport can compete and how the development of alternative transport routes can support regional economic growth. In addition, this thesis aims to provide concrete and sustainable recommendations to improve services at Tobaku Ferry Port to meet current and future transport needs in the surrounding area.
=================================================================================================================================
Tesis ini menyelidiki persaingan antara transportasi darat dan laut di Kabupaten Kolaka Utara, dengan fokus pada dampak waktu pelayanan terhadap pilihan transportasi penumpang. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi penilaian penggunaan transportasi darat dan laut oleh para pemangku kepentingan, dengan tujuan utama untuk meningkatkan kualitas layanan. Salah satu rekomendasi yang diusulkan adalah pengembangan transportasi laut di Kolaka Utara. Metode penelitian kuantitatif yang dikombinasikan dengan kualitatif digunakan dengan menggunakan kuesioner berskala Likert untuk mengumpulkan data mengenai persepsi penumpang terhadap ketersediaan waktu layanan, fleksibilitas, dan kinerja. Model konseptual yang dikembangkan dalam penelitian ini menyatakan bahwa waktu layanan, yang meliputi ketersediaan, fleksibilitas, dan kinerja, secara langsung mempengaruhi pilihan transportasi penumpang. Penelitian ini mengidentifikasi beberapa tantangan utama, termasuk waktu tunggu yang lama, kapasitas feri yang terbatas, dan efisiensi biaya yang rendah dibandingkan dengan transportasi darat. Masalah-masalah ini menyebabkan ketidaknyamanan dan ketidakpastian bagi penumpang, sehingga mengurangi daya tarik transportasi laut. Selain itu, infrastruktur jalan yang buruk di beberapa daerah terpencil di Kolaka Utara memperpanjang waktu tempuh perjalanan darat dan meningkatkan risiko kecelakaan. Temuan penelitian menunjukkan bahwa ketersediaan waktu layanan yang tinggi meningkatkan kenyamanan dan kepercayaan penumpang, membuat mereka lebih cenderung memilih moda transportasi tertentu. Fleksibilitas dalam waktu layanan memungkinkan penumpang untuk merencanakan perjalanan mereka dengan lebih baik, meningkatkan kepuasan dan preferensi terhadap moda transportasi. Kinerja yang tinggi dalam hal ketepatan waktu dan kecepatan perjalanan meningkatkan kepercayaan dan kepuasan penumpang, sehingga membuat moda transportasi menjadi lebih menarik. Hasil dari penelitian ini diharapkan dapat memberikan pemahaman yang lebih baik mengenai bagaimana transportasi darat dan laut dapat bersaing dan bagaimana pengembangan rute transportasi alternatif dapat mendukung pertumbuhan ekonomi daerah. Selain itu, tesis ini bertujuan untuk memberikan rekomendasi yang konkrit dan berkelanjutan untuk meningkatkan pelayanan di Pelabuhan Feri Tobaku untuk memenuhi kebutuhan transportasi saat ini dan masa depan di daerah sekitarnya.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Service Time Optimization, Land Transportation, Sea Transportation, Tobaku Port, North Kolaka Regency, Availability, Flexibility, Performance.
Subjects: V Naval Science > V Naval Science (General)
V Naval Science > VK > VK358 Marine terminals
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36101-(S2) Master Theses
Depositing User: Bayu Saputra Syah
Date Deposited: 04 Sep 2024 01:09
Last Modified: 04 Sep 2024 01:09
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/115601

Actions (login required)

View Item View Item