Optimalisasi Vegetasi Untuk Mitigasi Emisi (Co2) Di Jalan Tol ( Studi Kasus Ruas Jalan Tol Jakarta Outer Ring Road S ) (Jorr S)

Rizky, Ghiffari Apria (2022) Optimalisasi Vegetasi Untuk Mitigasi Emisi (Co2) Di Jalan Tol ( Studi Kasus Ruas Jalan Tol Jakarta Outer Ring Road S ) (Jorr S). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 03211840000096-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
03211840000096-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (2MB)

Abstract

Di Indonesia, transportasi merupakan sektor dengan kecenderungan emisi CO2 yang terus meningkat di mana emisi dari transportasi jalan (road transportation) secara dominan menyumbang sekitar 90 % dari keseluruhan emisi CO2 sektor transportasi. Tercatat perbandingan jumlah kendaraan di ruas jalan Tol JORR S pada bulan januari 2019, yaitu 4.939.342 dan pada bulan maret 2019, yaitu 5.042.766 (BPS, 2019). Pertumbuhan jumlah kendaraan bermotor berdampak pada meningkatnya gas-gas hasil pembakaran bahan bakar yang kemudian menimbulkan pencemaran udara. Jalan Tol Jakarta Outer Ring Road S atau biasa disebut (JORR-S) merupakan tol yang menghubungkan Pondok Pinang dengan Jalan Tol Jagorawi dan Kampung Rambutan dengan panjang kurang lebih 14,25 km. Tol ini juga melewati sekitar permukiman warga, dan ketersediaan Ruang Terbuka Hijau di jalan tol JORR S masih minim. Menurut dari Peraturan Menteri No 5/PRT/M/2008 ruang terbuka hijau sendiri merupakan area memanjang/ jalur dan atau mengelompok, yang penggunaannya lebih bersifat
terbuka, tempat tumbuh tanaman, baik yang tumbuh secara alamiah maupun yang sengaja ditanam. Pengoptimalan vegetasi pada Ruang Terbuka Hijau (RTH) ini harus segera dilakukan karena aktivitas kendaraan yang ada pada jalan tol tersebut akan menimbulkan emisi seperti CO2. Tujuan pengoptimalan ini adalah menghitung jumlah emisi CO2 kendaraan di Jalan Tol dan merencanakan optimasi lahan vegetasi yang efektif untuk mitigasi pencemaran yang dihasilkan oleh emisi CO2 kendaraan di Jalan Tol tersebut. Pengoptimalan vegetasi penyerap emisi CO2 dilakukan dengan menghitung proyeksi jumlah kendaraan lalu dilanjutkan dengan perhitungan emisi CO2 setelah itu dilakukan perhitungan untuk ketersediaan vegetasi penyerap emisi CO2 pada RTH dengan emisi karbon dioksida CO2 yang dihasilkan oleh kendaraan bermotor yang direncanakan selama 10 tahun, selanjutnya akan dilakukan pengoptimalan optimasi lahan vegetasi yang tersedia untuk menyerap emisi CO2. Hasil perhitungan yang diperoleh diketahui bahwa jumlah emisi CO2 total yang didapatkan pada kendaraan golongan I – V pada tahun 2021 yaitu sebesar 216.057.160 kg/tahun dan pada tahun 2032 sebesar 544.219.094 kg/tahun. Kebutuhan optimalisasi vegetasi pada tahun 2021 dibutuhkan perdu/semak dengan komposisi vegetasi 90 % sebesar 25.11 Ha, dan pohon dengan komposisi vegetasi 7% sebesar 9.34 Ha, dan rumput dengan komposisi vegetasi 3 % sebesar 495 Ha sedangkan pada tahun 2032 dibutuhkan sebesar 63.38 Ha perdu/semak dengan komposisi vegetasi 90%, dan 23.58 Ha pohon dengan komposisi vegetasi 7%, dan 1359 Ha rumput dengan komposisi vegetasi 3%
================================================================================================================================
In Indonesia, transportation is a sector with an increasing trend of CO2 emissions,where emissions from road transportation dominantly account for about 90% of the total CO2 emissions of the transportation sector. A comparison of the number of vehicles on the JORR S Toll Road was recorded in January 2019, which was 4,939,342 and in March 2019, which was 5,042,766 (BPS, 2019). The growth in the number of motorized vehicles has an impact on increasing gases resulting from burning fuel, which then causes air pollution. The Jakarta Outer Ring Road S Toll Road or commonly called (JORR S) is a toll road that connects Pondok Pinang with Jagorawi and Kampung Rambutan toll roads with a length of approximately 14.25 km. This toll road also passes around residential areas, and the availability of green open spaces on the JORR S toll road is still minimal. According to Ministerial Regulation No.5/PRT/M/2008, green open space is an elongated/lane and/or clustered area, which is used more openly, where plants grow, either naturally or intentionally planted. Vegetation planning in this green open space must be carried out immediately because vehicle activities on the toll road will cause emissions such as CO2. The purpose of this plan is to calculate the amount of vehicle CO2 emissions on the toll road and to plan an effective optimization of vegetation land to mitigate pollution generated by vehicle CO2 emissions on the toll road. Planning for CO2 emissions absorbing vegetation is carried out by calculating the projected number of vehicles and then proceeding with CO2 emission calculations and the calculations are made for the availability of CO2 emissions absorbing vegetation in green open space with CO2 (carbon dioxide) emissions produced by motorized vehicles, which are planned for 10 years. The next step will be to optimize the available vegetation land to absorb CO2 emissions. From the calculation results obtained, it is known that the total amount of CO2 emissions obtained in class I - V vehicles in 2021 is 216,057,160 kg/year and in 2032 it is 544,219,094 kg/year. And the need for optimizing vegetation in 2021 requires shrubs/shrubs with a vegetation composition of 90% of 25.11 Ha, and trees with a composition of 7% vegetation of 9.34 Ha, and grass with a composition of 3% vegetation of 495 Ha, while in 2032 it is needed for 63.38 Ha of shrubs /shrub with 90% vegetation composition, and 23.58 Ha of trees with 7% vegetation composition, and 1359 Ha of grass with 3% vegetation composition.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSL 363.738 7 Riz o-1 2022
Uncontrolled Keywords: Daya Serap Vegetasi Terhadap CO2 ,Emisi CO2 , Jalan Tol, Ruang Terbuka Hijau, Green Open Space, Toll Roads, Vegetation Absorption To CO2
Subjects: T Technology > TD Environmental technology. Sanitary engineering > TD886.5 Motor vehicles--Motors--Exhaust gas--Environmental aspects.
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Environmental Engineering > 25201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mr. Marsudiyana -
Date Deposited: 06 Dec 2024 07:02
Last Modified: 06 Dec 2024 07:02
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/115916

Actions (login required)

View Item View Item