Perancangan Penjadwalan Operasional dan Pengisian Daya Bus Elektrik E-BRT Transjakarta di Koridor 1

Pamungkas, Ganda Yudha (2024) Perancangan Penjadwalan Operasional dan Pengisian Daya Bus Elektrik E-BRT Transjakarta di Koridor 1. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6010221009-Master_Thesis.pdf] Text
6010221009-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2027.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Kota Jakarta atau Daerah Khusus Kota Jakarta (DKI Jakarta) sebagai ibukota dari Negara Republik Indonesia memiliki peningkatan jumlah penduduk serta jumlah pengguna kendaraan pribadi yang tinggi setiap tahunnya yang berakibat kepada meningkatnya tingkat kemacetan yang berimbas kepada meningkatnya tingkat polusi di Kota Jakarta. Pembenahan transportasi umum dan proses elektrifikasi diyakini dapat membantu dalam menurunkan tingkat emisi udara serta tingkat kemacetan. Salah satu transportasi umum andalan yang dimiliki Pemerintah Kota Jakarta yaitu Bus Rapid Transit (BRT) Transjakarta atau yang biasa disebut busway direncanakan akan dilakukan elektrifikasi secara penuh menjadi Electric Bus Rapid Transit pada tahun 2030. Penelitian ini bertujuan untuk membantu proses elektrifikasi BRT Transjakarta yang berfokus pada penjadwalan operasional dan pengisian ulang daya E-BRT di koridor 1 serta 9 koridor lainnya yang berpotongan dengan rute Koridor 1 Transjakarta dengan menggunakan pemodelan simulasi diskrit serta E-VSP dengan tujuan untuk meminimasi perjalanan dengan muatan kosong (deadhead), dapat memenuhi semua penjadwalan BRT tanpa adanya delay dan menghindari terjadinya bus bunching. Terdapat total 3 skenario dengan pertimbangan jumlah penumpang yang diangkut dan besar daya yang digunakan dalam melakukan pengisian daya E-BRT. Hasil perbandingan waktu dari skenario yang dihasilkan dengan perencanaan awal terdapat perbedaan waktu rata-rata menunggu pengisian daya lebih cepat 16 menit dan rata-rata waktu antrian pengisian daya lebih cepat 14 menit dibandingkan dengan hasil penjadwalan awal.
=================================================================================================================================
Jakarta, the capital city of the Republic of Indonesia, has an increasing population and a high number of private vehicle users every year, which results in increasing levels of congestion which has an impact on increasing pollution levels in the city of Jakarta. Improving public transportation and electrification processes are believed to help reduce air emissions and congestion levels. One of the mainstays public transports owned by the Jakarta City Government the Transjakarta Bus Rapid Transit (BRT) or commonly called busway, is planned to be fully electrified into Electric Bus Rapid Transit in 2030. This research aims to assist the Transjakarta BRT electrification process which focuses both on operational and E-BRT recharging scheduling in corridor 1 and nine other corridors that intersect with the Transjakarta Corridor 1 route using discrete simulation modeling and E-VSP which aims to minimize deadhead trips, can meet all BRT scheduling without delay and avoid bus bunching. There are a total of 3 experimental designs (scenarios) with consideration of the number of passengers carried and the amount of power used when recharging the E-BRT. The comparison results showed that the proposed scenarios have 16 minutes faster on the average recharging time and 14 minutes faster on the average charging queue time when compared to the initial scheduling results. The factors critical in electric bus operations, such as bus dispatching and recharging strategies, are explicitly considered.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Electric Bus Rapid Transit, Discrete Simulation, Deadhead, State of Charge, Penjadwalan Bus, Electric Vehicle Scheduling Problem, Bus Scheduling.
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T57.62 Simulation
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL220 Electric vehicles and their batteries, etc.
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL220.5 Battery charging stations (Electric vehicles)
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Industrial Engineering > 26101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Ganda Yudha Pamungkas
Date Deposited: 10 Dec 2024 02:17
Last Modified: 10 Dec 2024 02:17
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/115933

Actions (login required)

View Item View Item