Penilaian Keputusan Akuisisi Kapal Dan Analisis Dampak Dengan Pendekatan Metode Pairwise Comparison Dengan Kombinasi Lean Administration Dan Benefit-Cost Analysis

Kristiana, Dian (2025) Penilaian Keputusan Akuisisi Kapal Dan Analisis Dampak Dengan Pendekatan Metode Pairwise Comparison Dengan Kombinasi Lean Administration Dan Benefit-Cost Analysis. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6032222050-Master_Thesis.pdf] Text
6032222050-Master_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only until 1 April 2027.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Pengadaan kapal bagi perusahaan pelayaran adalah keputusan strategis dan mahal sehingga harus dipertimbangan dengan seksama. Keterbatasan ketersediaan kapal container bekas yang sesuai kriteria memaksa perusahaan melakukan penyesuaian terhadap kualitas kapal yang dibeli. Akuisisi kapal adalah serangkaian proses yang mengikuti dalam pembelian kapal. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui kriteria yang paling dicari dari kapal serta penilaian stakeholder terhadap kapal yang sudah dibeli sebelumnya dengan metode Pairwise Comparison (PC). Kemudian menganalisis dampaknya dari sisi keuangan dengan Benefit-Cost Analysis (CBA) serta pada proses akuisisi dengan Lean Administration. PC dipilih karena bisa mengakomodasi berbagai kriteria pemilihan kapal dari beberapa sudut pandang pemangku kepentingan. Lean Administration diterapkan untuk menganalisis proses akuisisi kapal yang dilakukan dengan metode Value Stream Mapping (VSM). CBA dipakai karena mencakup NPV, IRR dan BCR, penelitian ini juga menghitung ROI dan PP untuk melengkapi pertimbangan ekonomis pengadaan kapal. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kapal dengan spesifikasi kapal bagus adalah kriteria yang paling dicari dengan bobot 49% diikuti payload 31% dan harga 20%. Konsumsi BBM merupakan subkriteria dari kriteria spesifikasi kapal adalah yang paling dominan dibandingkan 5 kriteria lainnya dengan bobot 42%. Proses akuisisi menunjukkan bahwa dari waktu yang diperlukan kapal sampai beroperasi, hanya 45% memiliki added value tertinggi, sisanya terbuang untuk processing time. Implikasi lebih lanjut, biaya akuisisi membengkak sampai diatas 10% terhadap harga kapal. Semua kapal menunjukkan indikator yang positif untuk investasi, akan tetapi tidak semua parameter mencapai target yang diharapkan. Akibatnya mengurangi margin profit yang bisa didapatkan. Penilaian terhadap kondisi kapal tidak selalu mencerminkan nilai ekonomis maupun proses akuisisinya karena berbagai faktor yang saling mempengaruhi. Perencanaan yang terstruktur dan melibatkan berbagai sudut pandang adalah cara untuk meningkatkan mutu pengambilan keputusan ditengah kondisi yang kompleks dan tidak ideal dalam akuisisi kapal.
Kata kunci: Pairwise Comparison (PC), Lean Administration, Benefit-Cost Analysis (CBA), Akuisisi kapal.
=================================================================================================================================
Procurement of vessel for shipping companies is a strategic and high value decision that must be thoroughly considered. The scarcity of the availability of second-hand container vessel that meets the expectation forces the company to make adjustments to the quality of the procured ships. Acquisition process is a series of process that follow the purchase of a ship. This research was conducted to find out the most preferred criteria and stakeholder general assessments toward purchased vessel with Pairwise Comparison (PC) method. Then analyze the impact from the financial side with Benefit-Cost Analysis (CBA) as well as on the acquisition process with Lean Administration. PC was chosen to accommodate various criteria for selecting ships from different perspectives of users. Lean Administration was applied to analyze the ship acquisition process carried out using the Value Stream Mapping (VSM). CBA calculated NPV, IRR, and BCR, as well as ROI and PP to complement considerations from economical side. The results of the study found that good ship specifications were the most preferred criteria with a weight of 49%, followed by payload of 31% and price of 20%. Fuel consumption as sub criteria of criteria ship specification is the most dominant one against the other 5 sun criteria with a weight of 42%. The acquisition process shows that from the time ship spent to be ready into operation, only 45% provided added value, the rest was wasted on processing time. Further implications, acquisition costs swell to above 10% of the ship's price. All ships show positive indicators for investment, but not all parameters reach the expected target. As a result, it reduces the provit margin that can be obtained. The assessment of the condition of the ship does not always reflect the economic value or the acquisition process because of various factors that affect each other. Structured plan and involving various points of view is a way to improve the quality of decision-making in the midst of complex and not ideal conditions in ship acquisition.
Keyword: Pairwise Comparison (PC), Lean Administration, Benefit-Cost Analysis (CBA), ship acquisition.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Pairwise Comparison (PC), Lean Administration, Benefit-Cost Analysis (CBA), Akuisisi kapal,Pairwise Comparison (PC), Lean Administration, Benefit-Cost Analysis (CBA), ship acquisition
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > T Technology (General) > T58.62 Decision support systems
Divisions: Interdisciplinary School of Management and Technology (SIMT) > 61101-Master of Technology Management (MMT)
Depositing User: Dian Kristiana
Date Deposited: 23 Jan 2025 06:17
Last Modified: 23 Jan 2025 06:17
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/116726

Actions (login required)

View Item View Item