Perancangan dan Analisis Algoritma Pendekatan Incremental pada Permasalahan eOlymp 309 - The Bishop and Pawn Against The Bishop

Ridwan, Rachman (2025) Perancangan dan Analisis Algoritma Pendekatan Incremental pada Permasalahan eOlymp 309 - The Bishop and Pawn Against The Bishop. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5025201061-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5025201061-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2027.

Download (8MB) | Request a copy

Abstract

Situasi permainan akhir The Bishop and Pawn Against The Bishop adalah salah satu situasi endgame terkenal di permainan catur, di mana pada papan terdiri dari bidak Raja, Gajah, dan Pion. Penelitian ini berfokus pada pendekatan algoritma untuk menghitung semua kemungkinan gerakan legal yang dapat dilakukan oleh bidak putih dalam situasi tersebut. Kompleksitas masalah ini terletak pada kebutuhan validasi setiap kemungkinan gerakan yang harus memperhatikan interaksi antar bidak, berbagai aturan pergerakan, dan kondisi khusus seperti skak. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini merupakan pendekatan berbasis incremental untuk mengetahui gerakan legal yang dapat dilakukan oleh bidak putih. Algoritma yang dirancang mengimplementasi strategi penyelesaian tahapan-tahapan yang harus dilakukan untuk menangani kompleksitas masalah perhitungan total gerakan bidak putih. Pendekatan ini mencakup analisisi perilaku antar bidak dalam studi kasus spesifik dan perancangan langkahlangkah algoritma yang optimal untuk menghasilkan solusi yang diharapkan. Implementasi algoritma incremental yang dikembangkan telah diuji pada platform eOlymp. Hasil pengujian menunjukkan bahwa solusi yang dikembangkan memiliki performa yang sangat baik. Algoritma mencapai waktu eksekusi 0,001 detik dan penggunaan memori sebesar 0,94 MB. Hasil ini mencerminkan efisiensi dan efektivitas pendekatan yang dikembangkan dalam menyelesaikan masalah perhitungan total kemungkinan gerakan bidak.
=================================================================================================================================
The Bishop and Pawn Against The Bishop endgame is one of the well-known endgame situation in chess, where the board consist of King, Bishop, and Pawn pieces. This research focuses on an algorithmic approach to calculate all possible legal moves that can be made by white pieces in this situation. The complexity of this problem lies in the need to validate each possible while considering piece interactions, movement rules, and special conditions such as check. The approach used in this research is an incremental-based approach to determine legal moves by white pieces. The designed algorithm implements the steps that must be taken to handle the complexity of calculating the total moves of white pieces. This approach includes analyzing the behaviour between pieces in specific case studies and designing optimal algorithmic steps to produce the expected solution. The implemented incremental algorithm has been tested on the eOlymp platform. The test results show that the developed solutions has proven excellent. The algorithm achieves an execution time of 0,001 seconds and memory usage of 0,94 MB. These results reflect the efficiency and effectiveness of the approach developed in solving the problem of calculating the total possible moves for white pieces.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: algorithm, chess, incremental
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76.6 Computer programming.
Q Science > QA Mathematics > QA76.F56 Data structures (Computer science)
Q Science > QA Mathematics > QA9.58 Algorithms
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Rachman Ridwan
Date Deposited: 01 Feb 2025 08:42
Last Modified: 01 Feb 2025 08:42
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/117253

Actions (login required)

View Item View Item