Tamir, Haikal (2025) Modification of the Semarang – Demak Toll Road Structure: Utilizing I-Girders in Special Soil Conditions (SE). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
5012211159-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 April 2027. Download (7MB) | Request a copy |
Abstract
The Semarang–Demak Toll Road, designated as a National Strategic Project under Presidential Regulation Number 109 of 2020, aims to enhance connectivity on the northern side of Java, bolstering the economic hub of Central Java. While the project offers significant economic benefits, it also presents potential negative impacts, including disrupted local access and reduced agricultural land. This study focuses on Section One of the toll road, specifically the segment between STA 8+250 and STA 10+394, which employs a slab on pile structure with a portal width of 7.5 meters and a height of 10 meters. Given the potential hazards for vehicular crossing, this research explores the feasibility of widening the portal to 22.5 meters, in line with the Ministry of Public Works and Public Housing (PUPR) standards for small roads (Class 3). The proposed structural modification involves replacing the slab on pile structure with PC I Girders, known for their economic span range of 16 to 40 meters, thus necessitating the removal of two rows of piles. A critical aspect of this transition is the adaptation to the site's unique soil conditions, classified as special soil (SE). This research will assess the feasibility of implementing PC-I Girders, considering the necessary changes to foundation dimensions and materials. The outcome aims to determine whether the structural modifications can be practically and safely realized, ensuring improved road safety and connectivity for residents.
==============================================================================================================================
Jalan Tol Semarang–Demak, yang ditetapkan sebagai Proyek Strategis Nasional berdasarkan Peraturan Presiden Nomor 109 Tahun 2020, bertujuan untuk meningkatkan konektivitas di sisi utara Jawa, memperkuat pusat ekonomi Jawa Tengah. Meskipun proyek ini menawarkan manfaat ekonomi yang signifikan, proyek ini juga menghadirkan dampak negatif potensial, termasuk terganggunya akses lokal dan berkurangnya lahan pertanian. Studi ini berfokus pada Seksi Satu jalan tol, khususnya segmen antara STA 8+250 hingga STA 10+394, yang menggunakan struktur slab on pile dengan lebar portal 7,5-meter dan tinggi 10 meter. Mengingat potensi bahaya bagi kendaraan yang melintas, penelitian ini mengeksplorasi kelayakan pelebaran portal menjadi 22,5 meter, sesuai dengan standar Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat (PUPR) untuk jalan kecil (Kelas 3). Modifikasi struktural yang diusulkan melibatkan penggantian struktur slab on pile dengan PC-I Girder, yang dikenal memiliki rentang ekonomis antara 16 hingga 40 meter, sehingga memerlukan penghapusan dua baris tumpuan. Aspek krusial dari transisi ini adalah adaptasi terhadap kondisi tanah unik di lokasi, yang diklasifikasikan sebagai tanah khusus (SE). Penelitian ini akan menilai kelayakan penerapan PC-I Girder, dengan mempertimbangkan perubahan yang diperlukan pada dimensi dan material fondasi. Hasil penelitian ini bertujuan untuk menentukan apakah modifikasi struktural dapat diwujudkan secara praktis dan aman, memastikan peningkatan keselamatan jalan dan konektivitas bagi penduduk lokal.
Actions (login required)
View Item |