Analisis Implementasi Aplikasi Digital Pada Proses Pengadaan Perumahan Menengah Ke Bawah Di Indonesia

Haryonugroho, Elisa (2025) Analisis Implementasi Aplikasi Digital Pada Proses Pengadaan Perumahan Menengah Ke Bawah Di Indonesia. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6047222045-Master_Thesis.pdf] Text
6047222045-Master_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only until 1 April 2027.
Available under License Creative Commons Public Domain Dedication.

Download (16MB)

Abstract

Ada kesenjangan ketersediaan rumah menengah ke bawah yang semakin besar dari tahun ke tahun di Indonesia, khususnya di kota-kota besar. Di sisi lain, juga terdapat kesenjangan ketersediaan tenaga konstruksi terampil dan pembiayaan perumahan. Bank Dunia telah melakukan studi untuk menguji potensi teknologi digital untuk membuat perumahan lebih terjangkau dan meningkatkan efisiensi proses konstruksi. Kebutuhan ini, dijawab dengan mencetak dan melatih tenaga konstruksi, menyelenggarakan pengadaan perumahan melalui proses lelang pekerjaan, memberikan akses permodalan dengan proses yang mudah dan sederhana, serta melakukan kolaborasi dengan ekosistem industri konstruksi. Sehingga, perlu dibangun suatu aplikasi digital yang dapat menjawab kebutuhan ini secara efektif dan efisien. Metode pendekatan empati Design Thinking untuk memetakan Persona Canvas dan Design Criteria Canvas. Fitur-fitur awal yang diperoleh, menjadi kerangka kerja untuk menggambarkan bagaimana suatu produk atau layanan dapat memenuhi kebutuhan dan keinginan pelanggan dalam Value Proposition Canvas (VPC). Ideasi yang dihasilkan dituangkan ke dalam Business Model Canvas (BMC) untuk memetakan permasalahan dan obyektif masing-masing pengguna aplikasi sehingga menjadi referensi bagi sebuah prototype aplikasi digital yang penggunaannya diuji melalui Prototype Canvas dan Validation Canvas. Penelitian ini akan mengidentifikasi persona pengguna dan merancang aplikasi digital berdasarkan harapan mereka. Tujuan dan permasalahan masing-masing kelompok akan dipetakan dalam model bisnis untuk memenuhi kebutuhan konstruksi. Prototipe akan dirancang, divalidasi, dan diterjemahkan ke dalam arsitektur sistem aplikasi digital. Tesis ini menghasilkan prototipe aplikasi digital yang telah diuji melalui validasi kanvas satu siklus yang meliputi kesesuaian dengan kebutuhan pengguna, menguji berbagai interaksi pengguna dengan aplikasi; tombol, menu, dan navigasi; evaluasi seberapa intuitif dan mudah aplikasi digunakan oleh pengguna, menguji apakah desain visual dan elemen antarmuka menarik dan mendukung pengalaman pengguna yang baik.
================================================================================================================================
There is a huge gap in the availability of lower-middle-class housing that is getting bigger yearly in Indonesia, especially in big cities. On the other hand, there is also a gap in the availability of skilled construction workers and housing finance. The World Bank has conducted a study to test the potential of digital technology to make housing more affordable and increase the efficiency of the construction process. This need is answered by producing and training construction workers, organizing housing procurement through a job auction process, providing access to capital with an easy and simple process, and collaborating with the construction industry ecosystem. Thus, it is necessary to build a digital application that can answer this need effectively and efficiently—the Design Thinking empathy approach method to map the Persona Canvas and Design Criteria Canvas. The initial features obtained become a framework to describe how a product or service can meet the needs and desires of customers in the Value Proposition Canvas (VPC). The resulting ideation is poured into the Business Model Canvas (BMC) to map the problems and objectives of each application user so that they become a reference for a digital application prototype whose use is tested through the Prototype Canvas and Validation Canvas. This research will identify user personas and design digital applications based on their expectations. The objectives and problems of each group will be mapped into a business model
to meet construction needs. Prototypes will be designed, validated, and translated into a digital application system architecture. This thesis produces a digital application prototype that has been tested through a one-cycle canvas validation that includes suitability to user needs, testing various user interactions with the application; buttons, menus, and navigation; evaluating how intuitive and easy the application is to use by users, testing whether the visual design and interface elements are attractive and support a good user experience

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: aplikasi digital, rumah sederhana, design thinking, BMC
Subjects: H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD30.213 Management information systems. Dashboards. Enterprise resource planning.
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD45 Technological innovations
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD69.S8 Strategic alliances (Business)
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD7293 Housing policy
Divisions: Interdisciplinary School of Management and Technology (SIMT) > 78201-System And Technology Innovation
Depositing User: Ir. Elisa Haryonugroho
Date Deposited: 02 Feb 2025 01:39
Last Modified: 03 Feb 2025 03:57
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/117809

Actions (login required)

View Item View Item