Perencanaan Permintaan & Pasokan Produk Ground Enganging Tools (G.E.T) Pada Perusahaan Pemasok Alat Pertambangan

Afdal, Afdal (2025) Perencanaan Permintaan & Pasokan Produk Ground Enganging Tools (G.E.T) Pada Perusahaan Pemasok Alat Pertambangan. Masters thesis, Institut Tknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6032221183-Master_Thesis.pdf] Text
6032221183-Master_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only until 1 April 2027.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Di pasar industri yang berbasis proyek, pola permintaan lebih mudah berubah. Mengelola ketidakpastian permintaan menjadi salah satu tantangan utama dalam manajemen rantai pasokan pasar industri. Permintaan historis tidak selalu dapat memprediksi permintaan di masa depan dengan baik, sehingga pertimbangan manusia memainkan peran yang penting dalam proses forecasting. Tesis ini merupakan studi kasus mengenai perencanaan permintaan dan pasokan di PT.XYZ yang selalu menghadapi permasalahan yang muncul dalam sales & operations planning meeting: 1)Realisasi pesanan pelanggan yang diterima tidak sesuai dengan perencanaan permintaan, sehingga berdampak pada penumpukan persediaan. 2)Perubahan permintaan yang meningkat secara tiba-tiba karena berbagai alasan, akan membuat buffer stock yang tersedia tidak mencukupi. Penelitian kualitatif ini mengeksplorasi peran dan pandangan para pelaku yang terlibat dalam proses perencanaan permintaan dan pasokan terhadap masalah yang dihadapi mengenai: 1) Faktor-faktor yang mempengaruhi akurasi perencanaan permintaan dan 2) Perbaikan apa yang bisa dilakukan dalam proses perencanaan permintaan agar perencanaan pasokan bisa selaras dengan perubahan permintaan tersebut. Gambaran faktor-faktor penyebab deviasi perencanaan permintaan dan pesanan pelanggan aktual, dianalisa menggunakan diagram fishbone. Akar masalah yang menjadi faktor penyebab paling penting yaitu perkiraan permintaan menjadi tidak akurat karena informasi perubahan permintaan dari customer site project tidak diperbarui dengan segera sehingga pemasok terlambat untuk merevisi perencanaan permintaan. Rekomendasi perbaikan untuk mendapatkan akurasi permintaan menjadi lebih baik dengan menjalin kolaborasi dengan pelanggan untuk selalu mendapat informasi perubahan data untuk merevisi perencanaan kebutuhan dengan: proaktif berkomunikasi secara intens dengan pelangan, mengatur pertemuan rutin dan menjadualkan regular site visit untuk menggali lebih banyak informasi dari customer (inventory planner, site planner, user) sehingga perencanaan permintaan dapat direvisi sebagai bagian dari proses S&OP untuk mensinkronkan perencanaan permintaan dan pasokan setiap bulan.
===================================================================================================================================
In project-based industrial markets, demand patterns are more volatile. Managing demand uncertainty is one of the key challenges in industrial market supply chain management. Historical demand cannot always predict future demand better thus human judgment plays an important role in the forecasting process. This thesis is a case study on demand and supply planning at PT.XYZ which often experiences problems in sales & operations planning meeting: 1) Customer purchase orders received did not match the agreed demand planning, and impact to a sludge of inventory. 2) Sudden changes in demand due to various reasons will make the available buffer stock insufficient, and impact to inventory shortages. This qualitative research explores the roles and views of the team who involved in the demand and supply planning process on the problems faced: 1) what are the root causes that affect the accuracy of demand planning in supplier companies and 2)what improvements can be made in the demand planning process thus supply planning can be aligned with these changes in demand. An overview of the factors causing deviations in demand planning and actual customer orders was analyzed using a fishbone diagram. The root cause of the problem, which is the most important causal factor, is that demand forecasting is becoming inaccurate because information on changes in demand from customer site projects is not properly updated thus suppliers are delayed in revising demand planning. Recommendations for improvement to get better demand accuracy by establishing collaboration with customers to always get information on data changes to revise demand planning by: proactively communicating intensely with customers, arranging regular meetings and scheduling regular site visits to extract more information from customers (inventory planners, site planners, users) thus demand planning can be revised as part of the S&OP process to synchronize demand & supply planning every month

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Demand Planning, Supply Planning, Demand Forecasting, S&OP
Subjects: H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD30.27 Business forecasting
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD55 Inventory control
Divisions: Interdisciplinary School of Management and Technology (SIMT) > 61101-Master of Technology Management (MMT)
Depositing User: afdal afdal
Date Deposited: 03 Feb 2025 07:26
Last Modified: 03 Feb 2025 07:28
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/117929

Actions (login required)

View Item View Item