Kurniadi, Kurniadi (2025) Desain Kerangka Acuan pada World in Miniature untuk Pembelajaran Geografi dan Gerhana di Realitas X. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
6025231002-Master_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 April 2027. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Pembelajaran geografi dan gerhana umumnya memiliki halangan yang mungkin bisa membuatnya tidak bisa diamati oleh semua kalangan. Sebagai contoh gerhana matahari yang memerlukan peralatan dan waktu yang sangat khusus untuk diamati dengan baik dan aman. Pada penelitian ini, penggunaan World in Miniature (WIM) pada realitas X (XR) akan dimanfaatkan sebagai cara untuk membuat proses belajar geografi dan gerhana bisa diamati melalui simulasi 3D dan imersi digital. Simulasi dibuat dengan menggunakan Unity ini akan dijalankan pada perangkat Meta Quest 3. Headset yang memiliki kemampuan augmented reality untuk meningkatkan pengalaman pengamatan. Dari hasil penelitian terhadap dua aktifitas pembelajaran menggunakan tiga kerangka acuan virtual yaitu kerangka acuan tangan, kerangka acuan badan, dan kerangka acuan dunia virtual. Pertama pembelajaran geografi pada realitas virtual dengan 24 responden dibandingkan dengan bola dunia. Serta observasi gerhana menggunakan realitas X dengan 36 responden dibandingkan dengan pembelajaran video. Menunjukkan hasil bahwa kerangka acuan dunia virtual pada media pembelajaran realitas virtual (VR) memiliki waktu penyelesaian tugas tercepat, peningkatan jawaban benar tertinggi, serta unggul dalam pengukuran menggunakan ARAAS dengan beban kerja yang tidak terlalu berbeda diantara ketiganya
==================================================================================================================================
Geography and eclipse learning generally have obstacles that may make it impossible for everyone to observe. For example, a solar eclipse requires very special equipment and time to be observed properly and safely. In this study, the use of World in Miniature (WIM) in X reality (XR) will be utilized as a way to make the process of learning geography and eclipses observable through 3D simulation and digital immersion. The simulation created using Unity will be run on the Meta Quest 3 device. A headset that has augmented reality capabilities to enhance the observation experience. From the results of the study of two learning activities using three virtual frames of reference, namely the hand frame of reference, the body frame of reference, and the virtual world frame of reference. First, geography learning in virtual reality with 24 respondents compared to the globe. As well as eclipse observations using X reality with 36 respondents compared to video learning. Shows the results that the virtual world frame of reference in virtual reality (VR) learning media has the fastest task completion time, the highest increase in correct answers, and excels in measurements using ARAAS with a workload that is not too different between the three.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Augmented Reality (AR), Geografi, Gerhana, Realitas X (XR), Virtual Reality (VR), World in Miniature (WIM), Geography, Eclipse, Extended Reality (XR) |
Subjects: | T Technology > T Technology (General) > T59.7 Human-machine systems. |
Divisions: | Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55101-(S2) Master Thesis |
Depositing User: | Kurniadi Kurniadi |
Date Deposited: | 04 Feb 2025 07:57 |
Last Modified: | 04 Feb 2025 08:00 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/118137 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |