Studi Perencanaan Lajur Bis Pada Ruas Jalan Basuki Rahmat- Jalan Blauran Dan Jalan Tunjungan-Jalan Panglima Sudirman Surabaya

Hakam, Abdul (2001) Studi Perencanaan Lajur Bis Pada Ruas Jalan Basuki Rahmat- Jalan Blauran Dan Jalan Tunjungan-Jalan Panglima Sudirman Surabaya. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya.

[thumbnail of 3196100034-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
3196100034-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (19MB)

Abstract

Surabaya merupakan kota terbesar kedua setelah jakarta. Seperti kota kota besar pada umumnya kota Surabaya mempunyai masalah pada pelayanan lalu lintas dimana selalu terjadi kemacetan terutama pada pusat perdagangan seperti pada jalan Basuki Rahmat, jalan Panglima Sudirman, Jalan Tunjungan dan sekitarnya. Kemacetan semacam itu dapat menimbulkan turunnya kinerja dari angkutan umum karena mengalami banyak konflik dengan kendaraan lain dijalan raya. Salah satu cara untuk meningkatkan kinerja angkutan umum adalah penggunaan lajur khusus bis. Dalam merencanakan lajur khusus bis dimulai dengan pengumpu.lan data data yang meliputi data statistik, data volume kendaraan dan data occupancy angkutan umum dan kendaraan pribadi. Data data tersebut diperoleh dari hasil survey yang mempakan data primer dan data yang diperoleh dari pihak lain yang merupakan data sekunder. Dalam perencanaan ini diperhihmgkan penyebaran penumpang dengan metode Tsigalnitsky. Penyebaran penumpang pada masa akan datang ditentukan untuk periode 5 tahun dan 10 tahun dengan menggunakan metode Furness. Dari perhitungan tersebut dan didukung data data yang ada dapat diketahui besarnya pembebanan penumpang pada tiap tiap mas jalan diarea studi dan kelayakan penggunaan lajur bis diarea studi. Hasil dari perhitungan yang telah dilakukan diketahui lajur bis layak digunakan diarea studi kecuali jalan Blauran. Lajur bis ini tersebut digunakan pada kondisi jam sibuk mauptm diluar jam sibuk. Penempatan lajur bis ditentukan pada sisi kanan jalan kecuali untuk jalan Ttmjungan segmen selatan dimana lajur bis ditenhtkan ditengah tengah jalan dengan tipe axial. Untuk menunjang penggunaan lajur bis ditambahkan fasilitas fasilitas jalan raya seperti fasilitas penyeberangan yang berupa jembatan penyeberangan dan halte yang ditempatkan pada pulau pembatas bus bay dengan ukuran 1 ,5 x 6 meter
====================================================================================================================================
Surabaya is the second largest city after Jakarta. Like most big cities, Surabaya has problems with traffic services where there is always congestion, especially in trade centers such as Jalan Basuki Rahmat, Jalan Panglima Sudirman, Jalan Tunjungan and its surroundings. Such congestion can cause a decrease in the performance of public transportation because it experiences many conflicts with other vehicles on the highway. One way to improve the performance of public transportation is the use of special bus lanes. In planning special bus lanes, it begins with collecting data including statistical data, vehicle volume data and occupancy data for public transportation and private vehicles. These data are obtained from survey results which are primary data and data obtained from other parties which are secondary data. In this planning, the distribution of passengers is considered using the Tsigalnitsky method. The distribution of passengers in the future is determined for a period of 5 years and 10 years using the Furness method. From these calculations and supported by existing data, it can be seen the amount of passenger loading on each road in the study area and the feasibility of using bus lanes in the study area. The results of the calculations that have been done are known that the bus lane is suitable for use in the study area except for Jalan Blauran. This bus lane is used during peak hours and outside peak hours. The placement of the bus lane is determined on the right side of the road except for Jalan Ttmjungan, the southern segment where the bus lane is placed in the middle of the road with an axial type. To support the use of bus lanes, highway facilities are added such as crossing facilities in the form of pedestrian bridges and bus stops placed on the bus bay boundary island measuring 1.5 x 6 meters

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSS 388.413 22 Hak s-1 2001
Uncontrolled Keywords: lajur, bis , ruas jalan, Tsigalnitsky
Subjects: T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE175 Road and highway design
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: EKO BUDI RAHARJO
Date Deposited: 23 Apr 2025 02:45
Last Modified: 23 Apr 2025 02:45
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/119036

Actions (login required)

View Item View Item