Analisis Perbandingan Kekuatan Tarik Pada Sambungan Las V-Groove Baja ASTM A36 Menggunakan Eksperimen dan Numerik

Wisesa, Yanuar Ugra (2025) Analisis Perbandingan Kekuatan Tarik Pada Sambungan Las V-Groove Baja ASTM A36 Menggunakan Eksperimen dan Numerik. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5020211083-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5020211083-Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Saat ini metode pengelasan banyak digunakan di berbagai bidang, terutama pada penyambungan kolom-kolom pada konstruksi struktur baja dan konstruksi permesinan. Hal ini dikarenakan proses pengelasan lebih mudah dan sederhana, sehingga biaya produksi lebih murah. Selain itu pengelasan merupakan teknologi kunci dalam konstruksi berbagai struktur baja seperti kapal, jembatan, dan bahkan oil rig. Penelitian ini menerapkan simulasi Metode Elemen Hingga (MEH) dengan menggunakan perangkat lunak ANSYS, serta membandingkan hasil simulasi dengan data pengujian eksperimental yang dilakukan menggunakan metode pengelasan SMAW (Shielded Metal Arc Welding). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan nilai kekuatan tarik pada sambungan las v-groove baja ASTM A36 melalui metode eksperimen dan numerik. Hasil perbandingan eksperimen dengan numerik. Pada variasi spesimen base metal perbandingan eksperimen dan numerik dengan margin error sebesar 2.08%. Pada variasi spesimen longitudinal perbandingan eksperimen dan numerik dengan margin error sebesar 41.91%. Pada variasi spesimen transversal perbandingan eksperimen dan numerik dengan margin error sebesar 9.73%. Hasil menunjukkan bahwa uji tarik melalui eksperimen menunjukkan perilaku ductile, sedangkan simulasi numerik cenderung menunjukkan sifat brittle.
==================================================================================================================================
Currently, welding methods are widely used in various fields, especially in connecting columns in steel structure construction and machinery construction. This is because the welding process is easier and simpler, so that production costs are cheaper. In addition, welding is a key technology in the construction of various steel structures such as ships, bridges, and even oil rigs. This study applies the Finite Element Method (FEM) simulation using ANSYS software, and compares the simulation results with experimental test data carried out using the SMAW (Shielded Metal Arc Welding) welding method. This study aims to determine the difference in tensile strength values in ASTM A36 steel v-groove welding joints through experimental and numerical methods. The results of the experimental comparison with numerical. In the variation of base metal specimens, the comparison of experiments and numerical with a margin of error of 2.08%. In the variation of longitudinal specimens, the comparison of experiments and numerical with a margin of error of 41.91%. In the variation of transverse specimens, the comparison of experiments and numerical with a margin of error of 9.73%. The results show that the tensile test through experiments shows ductile behavior, while the numerical simulation tends to show brittle behavior

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Kekuatan Tarik, V-Groove, Baja ASTM A36, SMAW, Eksperimen, Analisis Numerik, Tensile Strength, ASTM A36 Steel, Experiments, Numerical Analysis.
Subjects: T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC1680 Offshore structures
V Naval Science > V Naval Science (General)
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Yanuar Ugra Wisesa
Date Deposited: 23 May 2025 07:05
Last Modified: 23 May 2025 07:05
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/119092

Actions (login required)

View Item View Item