Putri, Raniah Mulia (2025) Pengendalian Optimal Pada Sistem Difusi Inovasi Produk Smartphone X. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
5002211014-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Pada strategi pemasaran, teori difusi inovasi selalu digunakan untuk memahami dan mempromosikan adopsi produk terbaru. Penekanan penggunaan ponsel di era globalisasi ini, membuat industri smartphone semakin meningkatkan inovasi yang sesuai dengan kebutuhan konsumen, sehingga karakteristik inovasi produk akan menarik perhatian dari loyalitas konsumen dan merek. Sistem difusi inovasi produk smartphone dimodelkan dalam lima kelas kompartemen, mencakup kelas populasi calon pengguna, kelas populasi pengguna produk smartphone seri A, kelas populasi pengguna produk smartphone seri B, kelas populasi pengguna produk smartphone seri C, dan kelas populasi frustrasi. Mengurangi jumlah populasi pelanggan yang frustrasi dan berusaha menarik pelanggan yang kecewa agar dapat kembali menjadi calon pengguna produk, upaya mempertahankan populasi pengguna yang telah tertarik atau yang ingin masuk ke dunia produk smartphone tersebut dan lebih kuat mendorong calon pengguna agar langsung menjadi pengguna produk smartphone, serta untuk melihat pengaruh adanya perkembangan teknologi smartphone terhadap minat konsumen, hal-hal tersebut merupakan tujuan utama dari penelitian ini, oleh karena itu digunakanlah suatu kontrol berupa strategi pemasaran (kampanye edukasi) dan peningkatan layanan kepada konsumen atau pelanggan. Kontrol tersebut menggunakan metode Prinsip Minimum Pontryagin, dan untuk penyelesaian numerik akan menggunakan metode Runge-Kutta Orde Empat. Tujuan utama dari penelitian ini berhasil didapatkan, hal ini dapat dilihat dari hasil simulasi yang menunjukkan bahwa ketika populasi calon pengguna produk dan populasi frustrasi jika tidak diberi kontrol akan menghasilkan populasi senilai 0.37912 dan 1.69665, sedangkan jika diberi kontrol akan menghasilkan populasi senilai 0.324887 dan 1.27605. Oleh karena itu, kontrol optimal yang diberikan pada model sistem difusi inovasi produk dapat mempertahankan jumlah populasi yang mulai tertarik terhadap produk smartphone X dan kontrol optimal juga dapat mengurangi jumlah populasi yang tidak puas dengan produk smartphone X, sehingga kontrol optimal pada sistem model bekerja dengan baik dan efektif dalam kurun waktu sembilan tahun dalam periode sepuluh tahun.
====================================================================================================================================
In marketing strategy, the diffusion of innovation theory has always been used to understand and promote the adoption of new products. The emphasis on the use of mobile phones in this era of globalization, making the smartphone industry increasingly improve innovations in accordance with consumer needs, so that the characteristics of product innovation will attract attention from consumers and brand loyalty. The smartphone product innovation diffusion system is modeled in five classes of compartments, including the population class of potential users, the population class of A-series smartphone product users, the population class of B-series smartphone product users, the population class of C-series smartphone product users, and the frustrated population class. Reducing the population of frustrated customers and trying to attract disappointed customers so that they can return to being potential users of the product, efforts to maintain the population of users who have been interested or who want to enter the world of smartphone products and more strongly encourage potential users to immediately become users of smartphone products, and to see the effect of the development of smartphone technology on consumer interest, these are the main objectives of this study, therefore a control is used in the form of a marketing strategy (educational campaign) and improved service to consumers or customers. The control uses the Pontryagin Minimum Principle method, and for numerical solution will use the Fourth Order Runge-Kutta method. The main objective of this study was successfully obtained, this can be seen from the simulation results which show that when the population of potential product users and the frustrated population if not given control will produce a population worth 0.37912 and 1.69665, while if given control will produce a population worth 0.324887 and 1.27605. Therefore, the optimal control given to the product innovation diffusion system model can maintain the number of populations that are starting to be interested in smartphone product X and optimal control can also reduce the number of populations that are dissatisfied with smartphone product X, so that optimal control in the model system works well and effectively in a period of nine years in a ten-year period.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Sistem Difusi Inovasi, Produk Smartphone, Prinsip Minimum Pontryagin, Runge-Kutta Orde Empat; Innovation Diffusion System, Smartphone Products, Pontryagin Minimum Principle, Fourth Order Runge-Kutta |
Subjects: | Q Science Q Science > QA Mathematics Q Science > QA Mathematics > QA401 Mathematical models. |
Divisions: | Faculty of Science and Data Analytics (SCIENTICS) > Mathematics > 44201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Raniah Mulia Putri |
Date Deposited: | 22 Jul 2025 02:56 |
Last Modified: | 22 Jul 2025 02:56 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/120429 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |