Vania, Nabila Augesita Putri (2025) Pemanfaatan Data Akustik Bawah Air untuk Identifikasi Kondisi Dasar Laut Dalam Rangka Perencanaan Jalur Pipa Bawah Laut. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
5016211047-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (6MB) | Request a copy |
Abstract
Perencanaan jalur pipa bawah laut adalah suatu aspek yang sangat penting dalam pengembangan insfrastruktur kelautan, terutama dalam mendukung minyak dan gas. Perencanaan ini penting untuk memastikan keamanan, efisiensi, dam juga keberlanjutan instalasi pipa bawah laut. Penelitian ini bertujuan untuk merencanakan jalur pipa bawah laut melalui integrasi data multibeam echosounder, backscatter MBES, dan sub bottom profiler (SBP). Data MBES bertujuan untuk memberikan informasi topografi dan kedalaman yang lebih akurat. Backscatter bertujuan untuk memetakan permukaan dasar laut dan mendesteksi adanya obstruksi, dan SBP bertujuan untuk mengidentifikasi struktur lapisan bawah dasar laut. Data tersebut akan dioverlay untuk menentukan jalur mana saja yang paling baik untuk dilalui pipa bawah laut. Proses analisis jalur dipengaruhi oleh beberapa aspek, seperti jenis sedimen, kemiringan dan topografi dasar laut, kedalaman, serta keberadaan objek yang dapat memengaruhi instalasi pipa bawah laut. Pada area penelitian, kedalaman perairan berkisar antara 0 meter hingga 70 meter yang tergolong perairan dangkal dengan tingkat risiko tinggi karena pengaruh gelombang dan aktifitas pelayaran. Kemiringan pada area penelitian berkisar 3% hingga 8%, atau setara dengan sudut kemiringan 1,72° hingga 4,57°. Kondisi ini tergolong relatif landai dan masih memenuhi kriteria aman untuk pelaksanaan instalasi pipa bawah laut secara teknis. Berdasarkan hasil nilai hambur balik MBES, sebaran jenis sedimen di dominasi oleh lumpur lunak dengan nilai intesitas kurang dari -35 dB dan pada area penelitian hanya terdapat satu lapisan sedimen di bawah seabed. Objek yang terdapat pada area penelitian hanya terdiri dari kabel laut dan juga beberapa terumbu karang. Penetuan jalur secara otomatis menggunakan metode analisis cost distance yang dapat menentukan jalur terefisien berdasarkan parameter yang telah ditentukan. Jalur akhir yang dihasilkan dari proses analisis cost distance memiliki panjang total 966,43 meter. Dari total panjang tersebut, segmen pipa yang dirancang untuk terkubur berada di dua lokasi, yaitu yaitu sepanjang 122,472 meter di pesisir Pulau Maitara dan 230,81 meter di pesisir Pulau Tidore. Jalur ini dipilih karena menunjukkan rasio cost per meter terkecil dibandingkan alternatif lainnya, yaitu 2,04. ===========================================================================================================================================
Subsea pipeline planning is a very important aspect of marine infrastructure development, especially in support of oil and gas. This planning is important to ensure the safety, efficiency, and sustainability of subsea pipeline installations. This research aims to plan the subsea pipeline through the integration of multibeam echosounder, MBES backscatter, and sub bottom profiler (SBP) data. MBES data aims to provide more accurate topographic and depth information. Backscatter aims to map the seafloor surface and detect obstructions, and SBP aims to identify the structure of the seabed. The data will be overlaid to determine which is the best path for the subsea pipeline to take. The path analysis process is influenced by several aspects, such as sediment type, seabed slope and topography, depth, and the presence of objects that can affect subsea pipeline installations. In the research area, the water depth ranges from 0 meters to 70 meters which is classified as shallow water with a high level of risk due to the influence of waves and shipping activities. The slope in the study area ranges from 3% to 8%, or equivalent to a slope angle of 1.72° to 4.57°. This condition is relatively gentle and still meets the safe criteria for the implementation of subsea pipeline installations technically. Based on the results of the backscatter value of MBES, the distribution of sediment types is dominated by soft mud with an intensity value of less than -35 dB and in the research area there is only one sediment layer under the seabed. Objects contained in the research area consist only of sea cables and also some coral reefs. Automatic path determination using the cost distance analysis method can determine the most efficient path based on predetermined parameters. The final path resulting from the cost distance analysis process has a total length of 966.43 meters. Of this total length, the pipe segments designed to be buried are in two locations, namely 122.472 meters in the coastal area of Maitara Island and 230.81 meters on the coast of Tidore Island. This route was chosen because it shows the smallest cost per meter ratio compared to other alternatives, which is 2.04.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Multibeam Echosounder, backscatter, Sub-Bottom Profiler, slope, pipa bawah laut, Multibeam Echosounder, backscatter, Sub-Bottom Profiler, slope, subsea pipeline. |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA455.S6 Soil (Materials of engineering and construction) |
Divisions: | Faculty of Civil Engineering and Planning > Geomatics Engineering > 29202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Nabila Augesita Putri Vania |
Date Deposited: | 22 Jul 2025 09:04 |
Last Modified: | 22 Jul 2025 09:04 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/120628 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |