Khulaida, Khoridatul (2025) Pengaruh Attitude Toward Cybervetting (ATC), Networking Ability, dan Personality Traits Terhadap Personal Branding Calon Pelamar Kerja. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
5031211065-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (4MB) | Request a copy |
Abstract
Penggunaan media sosial seperti LinkedIn terus meningkat dan memberikan dampak pada perubahan pola rekrutmen dan seleksi yang dilakukan perusahaan. Selain itu, tingkat kompetisi para pencari kerja juga terus meningkat jumlahnya. Fenomena ini membuat setiap calon pelamar kerja perlu membangun strategi yang menunjukkan citra diri atau personal branding yang kuat dengan menampilkan kompetensi dan keunggulan diri pada LinkedIn. Personal branding dibutuhkan untuk siap menghadapi praktik cybervetting yang dilakukan oleh perusahaan. Cybervetting merupakan proses rekrutmen yang dilakukan perusahaan dengan melakukan pengambilan informasi melalui sosial media sebagai tambahan dalam membuat keputusan perekrutan. Untuk dapat menciptakan citra diri yang kuat pada LinkedIn, juga ditentukan oleh kemampuan berjejaring atau networking ability dari setiap penggunanya. Selain itu, terdapat faktor perbedaan kepribadian atau personality traits yang mendasari perbedaan pada setiap individu dalam melakukan optimalisasi LinkedIn. Mahasiswa tingkat akhir dan fresh graduate yang akan menjadi calon pelamar kerja perlu untuk memiliki kesadaran akan fenomena ini. Oleh karena itu, penelitian ini dilakukan dengan penggunakan analisis PLS-SEM untuk memberikan wawasan yang menyeluruh. Hasil penelitian memberikan rekomendasi bahwa mahasiswa tingkat akhir dan fresh graduate dapat mempersiapkan diri sedini mungkin sehingga mampu melakukan pengelolaan LinkedIn secara strategis dengan menampilkan pencapaian dan pengalaman penting selama masa studi. Selain itu, diharapkan bagi universitas untuk membantu mempersiapkan mahasiswa dalam menghadapi dunia kerja dengan memberikan dukungan berupa webinar, pelatihan, maupun sesi konsultasi. Perusahaan juga perlu menciptakan standar penilaian yang jelas dan memberikan transparansi dari proses cybervetting yang dilakukan. Melalui kolaborasi dari berbagai pihak, diharapkan dapat menciptakan ekosistem rekrutmen yang efektif dan meningkatkan kesiapan kandidat dalam memasuki dunia kerja.
================================================================================================================================
The use of social media such as LinkedIn continues to increase and has an impact on changes in recruitment and selection patterns by companies. In addition, the level of competition for job seekers also continues to increase in number every year. This phenomenon makes it necessary for every prospective job applicant to build a strategy that shows a strong self-image or personal branding by displaying competence and personal excellence on LinkedIn. Personal branding is needed to be ready to face cybervetting practices carried out by companies. Cybervetting is a recruitment process carried out by companies by taking information through social media as an addition in making recruitment decisions. To be able to create a strong self-image on LinkedIn, it is also determined by the networking ability of each user. In addition, there are factors of personality traits that underlie the differences in each individual in optimizing LinkedIn. Final year students and fresh graduates who will be prospective job applicants need to be aware of this phenomenon. Therefore, this study was conducted using PLS-SEM analysis to provide a comprehensive insight. The results of the study provide recommendations that final year students and fresh graduates can prepare themselves as early as possible so that they can manage LinkedIn strategically by displaying important achievements and experiences during the study period. In addition, it is expected for universities to help prepare their students for the world of work by providing support in the form of webinars, training, and consulting sessions. Companies also need to create clear assessment standards and provide transparency of the cybervetting process. Through collaboration from various parties, it is hoped that it can create an effective recruitment ecosystem and improve the readiness of candidates to enter the workforce.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | cybervetting, LinkedIn, networking ability, personal branding, personality traits |
Subjects: | H Social Sciences > HM Sociology H Social Sciences > HM Sociology > HM742 Online social networks. |
Divisions: | Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Business Management > 61205-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Khoridatu l Khulaida |
Date Deposited: | 23 Jul 2025 04:02 |
Last Modified: | 23 Jul 2025 04:02 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/120745 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |