Wicaksana, Azzahra Nabila Prameswari (2025) Pemodelan Demand Jalan Lingkar Luar Barat Kota Malang. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
5012211111-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (9MB) | Request a copy |
Abstract
Sebagai salah satu kota tempat wisata dan tempat pendidikan, Kota Malang mengalami peningkatan penggunaan kendaraan karena banyaknya sekedar berkunjung ataupun urbanisasi yang disebabkan adanya putaran ekonomi. Hal ini menyebabkan terjadi kemacetan yang diakibatkan banyak pembangunan yang mempengaruhi tidak terdapat lahan atau lahan menyempit dan banyak parkir sembarangan membuat kendaraan umum memiliki kesamaan jalur dengan kendaraan pribadi dan tidak cukup dalam pelebaran jalan. Dengan itu, untuk mengatasi hal tersebut dan pembangunan infrastruktur keberlanjutan pada sistem transportasi kota maka dimodelkan jalan alternatif yang berstandar arteri pada bagian barat luar Kota Malang. Pemodelan permintaan kendaraan pada jalan alternatif dengan memodelkan persentase volume kendaraan yang pemilihan rute alternatif dan eksisting di tahun saat ini dan 10 tahun yang akan datang dengan volume kendaraan merupakan hasil dari rumus kalibrasi persebaran pergerakan dan survei perhitungan kendaraan pada waktu puncak pagi dan sore. Metode dalam empat tahap pemodelan perencanaan transportasi yaitu metode gravitasi pada persebaran pergerakan dengan data populasi dan PDRB diproyeksikan menggunakan rumus aritmatika sedangkan pemilihan rute menggunakan metode smock, davidson, dan diversion curve dengan data yang dirancang dari Pedoman Kapasitas Jalan Indonesia (PKJI). Berdasarkan hasil kalibrasi trip distribution dengan metode gravity exponensial power pada pagi menghasilkan rumus Tij = 0,000000178507 × Wi × Wj × Cij^-0,486 dan rumus baru hasil kalibrasi pada sore yaitu Tij = 0,000000442299 × Wi × Wj × Cij^-0,695 yang dimana Wi merupakan populasi, Wj merupakan PDRB, dan Cij merupakan travell time. Untuk trip assignment yang paling tepat pada kasus ini menggunakan metode smock yang melewati jalan eksisting sebesar 40% dari total kendaraan dan 60% yang melewati jalan alternatif baik di tahun 2025 dan 2035.
======================================================================================================================================
As a tourist and educational city, Malang has seen an increase in vehicle use due to the large number of visitors and urbanization caused by economic growth. This has led to traffic congestion caused by numerous construction projects that have resulted in a lack of land or narrowing of land, as well as illegal parking, causing public transportation to share lanes with private vehicles and insufficient road widening. To address this issue and promote sustainable infrastructure development in the city's transportation system, an alternative arterial road has been modeled on the western outskirts of Malang City. The modeling of vehicle demand on the alternative road involves modeling the percentage of vehicle volume choosing the alternative and existing routes in the current year and 10 years from now, with vehicle volume being the result of the calibration formula for movement distribution and vehicle count surveys during peak morning and evening hours. The four-stage transportation planning modeling method includes the gravity method for trip distribution using population and GDP data projected using arithmetic formulas, while trip assignment uses the Smock, Davidson, and diversion curve methods with data designed from the Indonesian Road Capacity Guidelines (PKJI). Based on the calibration results of trip distribution using the exponential power gravity method in the morning, the formula is Tij = 0.000000178507 × Wi × Wj × Cij^-0,486, and the new calibration formula for the afternoon is Tij = 0.000000442299 × Wi × Wj × Cij^-0,695, where Wi is the population, Wj is the GDP, and Cij is the travel time. For the most appropriate trip assignment in this case, the Smock method was used, with 40% of total vehicles passing through existing roads and 60% passing through alternative roads in both 2025 and 2035.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Jalan Lingkar Barat, Kemacetan, Pemilihan Rute, Transportasi, Congestion, Transportation, Trip Assignment, West Ring Road |
Subjects: | T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning |
Divisions: | Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Azzahra Nabila Prameswari Wicaksana |
Date Deposited: | 28 Jul 2025 01:24 |
Last Modified: | 28 Jul 2025 01:24 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/121832 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |