Mu'thi, Bayumi (2025) Evaluasi Struktur Pondasi Dan Perencanaan Alternatif Perkuatan Timbunan Pada Jalan Pelabuhan Benoa Bali. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
5012211083-Undergraduate_Thesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (10MB) | Request a copy |
Abstract
Jalan Pelabuhan Benoa Bali merupakan salah satu akses jalan yang dibangun sebagai bagian dari pengembangan Bali Maritime Tourism Hub (BMTH). Jalan tersebut memiliki lebar 14 meter dan panjang total 729 meter yang melintasi dua area utama, yaitu sepanjang 296 meter melalui kawasan hutan mangrove dan 433 meter lainnya melewati perairan laut. Saat ini, pembangunan konstruksi jalan akses di kawasan pelabuhan sedang berlangsung dengan metode pondasi dalam deck on pile pada area yang melintasi hutan mangrove dan timbunan dengan ketinggian 4 meter pada area yang melewati perairan laut. Sebagai perkuatan, area ini menggunakan cerucuk serta bronjong yang dilapisi geotextile pada sisi timbunan tegak dan batu rip rap yang dilapisi geotextile serta cerucuk bambu sebagai pondasi perkuatan pada sisi timbunan miring. Pertimbangan dalam evaluasi pondasi dan timbunan eksisting pada jalan Pelabuhan Benoa Bali adalah untuk memastikan keamanan dan kestabilan struktur. Pada bagian pondasi, analisis dilakukan terhadap daya dukung pondasi dalam menahan beban vertikal. Sedangkan pada area timbunan, kestabilan struktur bergantung pada perkuatan eksisting yang sudah direncanakan. Analisis diperlukan untuk memastikan perkuatan tersebut mampu menahan gaya lateral akibat tekanan tanah aktif serta mencegah kelongsoran pada sisi tegak dan miring. Selain itu, perlu direncanakan alternatif untuk mengetahui perkuatan yang paling efisien. Oleh karena itu, pada tugas akhir ini akan dilakukan evaluasi terhadap perencanaan eksisting pondasi dalam deck on pile dan perkuatan timbunan eksisting. Disamping itu, perlu dilakukan perencanaan alternatif menggunakan geotextile secara menyeluruh yang dikombinasikan dengan bau rip-rap pada sisi timbunan miring dan dinding bronjong pada sisi timbunan tegak. Kemudian, dilakukan pula analisis volume material untuk mendapatkan alternatif perencanaan perkuatan yang efisien. Dari analisis perencanaan eksisting, diharapkan tersedianya hasil evaluasi terhadap pondasi dan perkuatan eksisting serta alternatif perencanaan perkuatan timbunan yang aman, kuat dan efisien. Berdasarkan hasil penelitian dan perencanaan dalam tugas akhir ini, pondasi deck on pile eksisting memiliki kedalaman dan daya dukung yang mencukupi dalam menahan beban lalu lintas eksisting dengan kedalaman tiang 30 m. Selain itu perencanaan perkuatan timbunan eksisting aman terhadap stabilitas keseluruhan. Perencanaan perkuatan timbunan yang paling efektif bila ditinjau dari biaya materialnya adalah perencanaan alternatif menggunakan geotextile dengan biaya material sebesar Rp1.947.800,00/m pada sisi miring dan Rp4.044.000,00/m pada sisi tegak.
=======================================================================================================================================
The Benoa Harbor Road in Bali is one of the access roads built as part of the Bali Maritime Tourism Hub (BMTH) development. The road has a width of 14 meters and a total length of 729 meters, passing through two main areas: 296 meters through a mangrove forest area and 433 meters over marine waters. Currently, the construction of the access road in the port area is underway using a deep foundation deck on pile method in the mangrove forest section and an embankment with a height of 4 meters in the marine waters section. As reinforcement, this area utilizes wooden piles and gabions lined with geotextile on the vertical embankment side, as well as riprap lined with geotextile and bamboo piles as foundation reinforcement on the sloped embankment side. The evaluation of the existing foundation and embankment on the Benoa Port Road in Bali is essential to ensure the safety and stability of the structure. For the foundation, the analysis focuses on the load-bearing capacity of the deep foundation in sustaining vertical loads. Meanwhile, in the embankment area, structural stability depends on the existing reinforcement design. The analysis is necessary to ensure that the reinforcement can withstand lateral forces due to active soil pressure and prevent slope failure on both vertical and sloped embankments. Additionally, alternative designs must be considered to determine the most efficient reinforcement method. Therefore, this thesis will evaluate the existing design of the deep foundation deck on pile and embankment reinforcement. In addition, an alternative design should be developed using geotextile comprehensively, combined with rip-rap on the sloped embankment sides and gabion walls on the vertical embankment sides. Furthermore, a material volume analysis should be carried out to obtain an efficient alternative reinforcement design. Based on the analysis of the existing design, it is expected that the results will provide an evaluation of the current foundation and reinforcement system, as well as propose a safe, strong, and efficient alternative embankment reinforcement plan. Based on the research and planning conducted in this final project, the existing deck-on-pile foundation has sufficient depth and bearing capacity to support the existing traffic loads, with a pile depth of 30 meters. In addition, the reinforcement design for the existing embankment is safe in terms of overall stability. The most cost-effective reinforcement alternative, in terms of material cost, is the design using geotextile, with material costs of IDR 1,947,800.00/m on the sloped side and IDR 4,044,000.00/m on the vertical side.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Deck On Pile, Bronjong, Geotextile, Batu Rip-Rap, Deck On Pile, Gabion, Geotextile, Rip-rap Stones |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA749 Soil stabilization T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA775 Foundations. |
Divisions: | Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Abdul Mu'thi Mochammad Bayumiiiii Bayumiiiii |
Date Deposited: | 28 Jul 2025 07:26 |
Last Modified: | 28 Jul 2025 07:26 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/122154 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |