Modifikasi Struktur Jembatan Alun-Alun Bandar Kediri Menggunakan Tipe Network Arch Bridge

Musyaffa, Virendra Zalfa (2025) Modifikasi Struktur Jembatan Alun-Alun Bandar Kediri Menggunakan Tipe Network Arch Bridge. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5012211024-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5012211024-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (35MB) | Request a copy

Abstract

Jembatan sebagai bagian integral dari infrastruktur masyarakat memiliki peran penting dalam kelancaran dan keamananan mobilitas dari wilayah yang satu ke wilayah yang lain. Jembatan busur merupakan salah satu jenis jembatan bentang panjang dengan sistem busur sebagai struktur utama dengan bentang 80-150 m. Struktur jembatan busur terdiri atas gelagar utama sebagai lantai kendaraan, kabel sebagai distribusi beban dari gelagar utama menuju busur sebagai struktur utama penahan beban. Jembatan Alun-Alun Bandar merupakan jembatan yang terletak di pusat Kota Kediri. Jembatan ini melintasi Sungai Brantas dengan bentang jembatan 148 m dan lebar 13 m, dengan tipe steel box girder (SBG) serta memiliki struktur bawah berupa 2 abutment dan 2 pilar. Penggunaan tipe steel box girder (SBG) kurang efisien karena membutuhkan pilar pada tengah jembatan yang berisiko terjadi local scouring pada kaki pilar akibat gerusan air sungai serta kerusakan pilar karena terjangan material. Oleh karena itu, dilakukan modifikasi jembatan menjadi tipe Network Arch Bridge satu bentang yang lebih efisien serta memiliki nilai estetika yang modern. Perencanaan modifikasi dimulai dari studi literatur, pengumpulan data, preliminary design, perhitungan pembebanan, pemodelan dan analisis struktur, kontrol statis dan dinamis, perencanaan sambungan, perencanaan perletakan dan struktur bawah, kemudian pembuatan gambar rencana. Peraturan yang digunakan dalam perencanaan modifikasi ini antara lain SNI 1729-2020, SNI 2847-2019, SNI 1725-2016, dan SNI 2833-2016. Berdasarkan hasil analisis, digunakan struktur busur dengan tinggi 27 m dan bentang 150 m dengan profil Box baja 1200.700.35.35. Struktur busur diikat (Tied-Arch) oleh gelagar memanjang utama dengan profil Box baja 1000.700.35.35 serta antarbusur dihubungkan oleh Lateral Strut dengan sambungan vierendeel yang memiliki profil Box baja 650.650.35.35. Gelagar melintang menggunakan profil 900.300.18.34, sedangkan gelagar memanjang dengan profil WF 500.300.11.18. Bracing atas menggunakan profil WF 250.250.9.14 dan Bracing bawah menggunakan profil WF 200.200.10.16. Konfigurasi kabel penggantung menggunakan tipe network dengan material merk Macalloy 520 Bar System M80. Struktur jembatan menggunakan peletakan pot bearing merk Freyssinet FX 18000.540; GG 18000.5400.400; GG 18000.1800.100; dan GGL 18000.1800.40. Struktur bawah berupa abutment dan spun pile Wika Beton diameter 800 mm dengan konfigurasi 7x3 tiang dengan kedalaman tanam 18 m. Struktur jembatan telah memenuhi kontrol kekuatan sesuai dengan peraturan perencanaan, baik kontrol statis maupun dinamis.
==================================================================================================================================
Bridges, as an integral part of public infrastructure, play a significant role in ensuring the smoothness and safety of mobility between different regions. Arch bridges are one type of long-span bridge in which the arch system functions as the main structural element, typically with a span ranging from 80 to 150 meters. The structural system of an arch bridge consists of a main girder that serves as the vehicle deck, cables that distribute loads from the main girder to the arch, which acts as the primary load-bearing element. The Alun-Alun Bandar Bridge is a bridge located in the city center of Kediri. This bridge crosses the Brantas River with a span of 148 meters and a width of 13 meters, using a steel box girder (SBG) type and a substructure consisting of two abutments and two piers. The use of the steel box girder (SBG) type is considered inefficient because it requires a pier in the middle of the bridge, which is at risk of local scouring around the pier foundation due to river flow and potential damage from debris impact. Therefore, a modification was carried out to convert the bridge into a single-span Network Arch Bridge type that is more efficient and features a modern aesthetic value. The planning of the modification includes literature studies, data collection, preliminary design, load calculations, structural modeling and analysis, static and dynamic checks, connection design, bearing and substructure planning, and the preparation of construction drawings. The standards used in this modification planning include SNI 1729-2020, SNI 2847-2019, SNI 1725-2016, and SNI 2833-2016. Based on the analysis results, the arch structure has a height of 27 meters and a span of 150 meters using a steel box profile of 1200.700.35.35. The tied-arch bridge structure is supported by primary longitudinal girders using steel box sections measuring 1000×700×35×35 mm, with arches connected by lateral struts using vierendeel-type joints composed of 650×650×35×35 mm box sections. Transverse girders use 900×300×18×34 mm profiles, while longitudinal floor beams use WF 500×300×11×18 mm profiles. Upper and lower bracing systems employ WF 250×250×9×14 mm and WF 200×200×10×16 mm profiles, respectively. The hanger system adopts a network cable configuration made of Macalloy 520 Bar System M80. The structure is supported by Freyssinet pot bearings (FX 18000.540; GG 18000.5400.400; GG 18000.1800.100; GGL 18000.1800.40). The substructure includes abutments and 800 mm diameter Wika Beton spun piles in a 7×3 layout with an embedment depth of 18 meters. The bridge meets strength criteria per applicable codes, including both static and dynamic performance.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Jembatan Bentang Panjang, Kabel Network; Spun Pile, Tied-Arch Bridge, Long-Span Bridge, Network Cable, Spun Pile, Tied-Arch Bridge.
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA645 Structural analysis (Engineering)
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA658 Structural design
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA775 Foundations.
T Technology > TG Bridge engineering > TG325.6 Bridges--Floors--Design and construction.
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Virendra Zalfa Musyaffa
Date Deposited: 29 Jul 2025 03:18
Last Modified: 29 Jul 2025 03:18
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/122480

Actions (login required)

View Item View Item