Evaluasi dan Optimalisasi Desain Pengalaman Pengguna Sistem Tes Potensi Akademik (TPA) pada Studi Kasus myITS TPKA melalui Pendekatan User-Centered Design

Tambunan, Andrian (2025) Evaluasi dan Optimalisasi Desain Pengalaman Pengguna Sistem Tes Potensi Akademik (TPA) pada Studi Kasus myITS TPKA melalui Pendekatan User-Centered Design. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5025211018-Undergraduate-Thesis.pdf] Text
5025211018-Undergraduate-Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (81MB) | Request a copy

Abstract

Kemajuan teknologi digital telah membawa transformasi besar dalam berbagai aspek kehidupan, termasuk dalam pelaksanaan ujian yang kini semakin mengarah dari metode luring ke sistem daring. Sebagai bagian dari upaya mendukung digitalisasi layanan akademik, Direktorat Pengembangan Akademik dan Inovasi Pembelajaran ITS (DITPAIP ITS) telah mengimplementasikan sistem myITS TPKA secara daring. Meskipun demikian, sistem ini masih menghadapi sejumlah kendala, terutama dalam hal pemenuhan kebutuhan serta kenyamanan pengguna. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi serta mengoptimalkan sistem myITS TPKA melalui perbaikan fitur dan antarmuka, agar lebih sesuai dengan preferensi dan ekspektasi pengguna. Pendekatan yang digunakan mencakup pengujian kegunaan (usability testing) dalam dua siklus iterasi, serta evaluasi heuristik oleh para ahli, guna menilai efektivitas dan kualitas pengalaman pengguna dari antarmuka yang telah dikembangkan. Hasil evaluasi menunjukkan adanya peningkatan yang signifikan pada nilai SUS (System Usability Scale) dan SEQ (Single Ease Question), yang menandakan adanya peningkatan dalam pengalaman pengguna. Selain itu, skor MAUS (Modular Activity Usability Score) juga menunjukkan tren peningkatan yang konsisten pada iterasi kedua. Temuan ini diharapkan dapat memberikan dampak positif dalam meningkatkan kenyamanan dan efisiensi bagi pengguna, baik peserta ujian maupun operator. Penelitian ini juga memberikan kontribusi penting sebagai dasar pengembangan sistem yang lebih andal ke depannya, serta menyoroti tantangan dalam pelaksanaan ujian daring di Indonesia. Secara lebih luas, hal ini turut memperkuat posisi ITS sebagai institusi pendidikan tinggi yang adaptif terhadap perkembangan teknologi.
======================================================================================================================================
The advancement of digital technology has significantly reshaped numerous aspects of daily life, including the way examinations are conducted, transitioning from traditional offline methods to online platforms. In response to this shift and to support the digitalization of academic services, the Directorate of Academic Development and Learning Innovation at Institut Teknologi Sepuluh Nopember (DITPAIP ITS) has launched the myITS TPKA system online. Despite its implementation, the system continues to encounter various challenges related to fulfilling user needs and ensuring user comfort. This study aims to evaluate and enhance the myITS TPKA system by refining its features and user interface to better align with user expectations. The research employs usability testing across two iterative cycles, complemented by heuristic evaluations conducted by experts to assess the effectiveness and overall quality of the user experience with the redesigned interface. The results indicate a notable improvement in both System Usability Scale (SUS) and Single Ease Question (SEQ) scores, highlighting a positive shift in user experience. Additionally, the Modular Activity Usability Score (MAUS) demonstrates consistent progress in the second iteration. The findings of this study are expected to contribute to enhancing comfort and operational efficiency for both exam participants and system operators. Furthermore, this research provides a valuable foundation for the future development of more reliable systems, offers insights into the broader challenges of conducting online examinations in Indonesia, and reinforces ITS’s position as a technologically adaptive academic institution.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Tes Potensi Akademik, TPKA ITS, DITPAIP ITS, User-Centered Design, User Interface, User Experience
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T58.6 Management information systems
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Andrian Tambunan
Date Deposited: 30 Jul 2025 02:03
Last Modified: 30 Jul 2025 02:03
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/123042

Actions (login required)

View Item View Item